EGR-problem 2ZR-FXE 1.8l Prius/Lexus

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

EGR-problem 2ZR-FXE 1.8l Prius/Lexus

Inlägg av Nizzehult »

Frågan gäller egentligen en Lexus CT200h 2011 men då det är exakt samma motor i Prius så jag kan tänka mig att det finns någon här som känner till detta.

Bilen har gått 19000 mil och har börjat huckra ibland och idag tändes motorlampan. Felkoden säger P0401, Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient.
Har kollat på detta och det är fler som haft detta fel och ofta är det själva ventilen som fastnat eller inte går tillräckligt lätt. Faktum är att jag haft exakt samma fel på en tidigare bil, då en diesel.
En ny ventil är rätt dyr och jag vill kunna se om jag kan fixa detta själv på nåt sätt. Hela ventilen är hyfsat åtkomlig i sig men har många anslutningar så det är ändå en del jobb att ta ut den. Tar man bort den svarta delen som syns till vänster på bilden är hela solenoiden eller vad man ska kalla den blottad. I detta fall så vill den hacka lite när man trycker in den och jag kan tänka mig att detta är felet men jag skulle vilja vara säker först så jag undrar om detta är ett känt fel och om jag är på rätt spår; ska denna gå att trycka in och komma ut (fjäderbelastad) helt utan problem eller kan felet ligga någon annanstans?
Se bild:
https://imgur.com/a/A4Wmd0O
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: EGR-problem 2ZR-FXE 1.8l Prius/Lexus

Inlägg av Nizzehult »

Ingen som har haft nåt med dessa att göra? Hittade en liknande tråd på ett engelskt forum:
https://www.lexusownersclub.co.uk/forum ... 2#comments
Det verkar vara rätt bökigt att få bort den ändå. Sitter visst samma ventil i Auris.
Kan också berätta att redan i somras kunde man höra ett metalliskt, skramlande ljud från motorrummet ibland när man just hade startat bilen och varvade upp den. Det lät ungefär som en lös plåt låg och skallrade men jag lyckades aldrig lokalisera det för det varade bara någon sekund och uppträdde rätt sällan.

Igår testade jag att ge axeln på ventilen lite WD40 och motionerade den lite men det gav ingen märkbar förbättring. Man kan också nu ibland höra mekaniska ljud från hela EGR:en, typ nåt som står och slår mellan två ändlägen.

På den tidigare bilen jag hade med EGR-problem vilket var känt på denna motortyp köpte jag dumt nog en ny ventil från Kina och den höll i några månader, sen lossnade hela insatsen inuti ventilen och bilen gick knappt att köra. Men det var en helt annan konstruktion.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: EGR-problem 2ZR-FXE 1.8l Prius/Lexus

Inlägg av Nizzehult »

Tror jag själv har löst det - utan kostnad. Kanske ingen beständig lösning men det verkar funka.
Se denna film:
https://www.youtube.com/watch?v=OPObPig8YKw

Det jag gjorde var alltså att jag plockade bort kåpan och skruvade bort magneten. Sen tog jag en tång och ruskade ventilskaftet in och ut kraftigt ett 30-tal gånger. Därefter började den gå betydligt lättare och när jag testkörde så funkade allt som vanligt. Halleluja! Nu tror jag att jag ändå åker på ett byte framöver men det här var ju en enkel och snabb metod tills vidare.

Har pratat med Toyota och dom säger att man även bör rengöra EGR-kylaren som sitter bakom EGR-ventilen vid detta miltal, den brukar klegga igen med sot och på taxibilar är det ofrånkomligt. Den är det betydligt mer jobb att få bort så jag passar på detta så länge. Jobbet beskrivs här:
https://www.youtube.com/watch?v=pMzonmV2km4
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: EGR-problem 2ZR-FXE 1.8l Prius/Lexus

Inlägg av Neblade »

Bra information, kul att du delar med dig. :)
Jag har ingen hybrid själv ännu, men en vacker dag så kanske... ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar