Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av serverfel »

Helt ärligt, med tanke på vad nya xenon strålkastare kostar, är det inte rimmligt att begöra goodwill i tyskland då? Så långt är det faktist inte, och du kan ju köra ner ett par dagar och semestra.
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av JEP »

Bra ide. har skickat ett mail till Toyota Europe. får se vad de svarar.
Tack.

/John-Erik
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Caniz »

Jag var inne på samma spår där... Efterfråga goodwill där du(/den som importerade bilen) köpta bilen ifrån. Borde väl inte vara något problem tycker jag. Om inte de säger nej för att bilen är exporterad (enligt samma logik som Toyota sverige)... ;)
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av JEP »

Jag fick svar från en kille på Toyota Europa dagen efter. Han berättade att deras uppgift är att övervaka så att allt går rätt till. Han har i sin tur skickat detta vidare till Toyota Sverige för "rätt" åtgärd. Tyvärr har jag inte fått något svar därifrån på två veckor förutom mer info om bilen (samma dag). Nu är personen i fråga borta till 25 November så jag får vänta ett tag till.

Tyvärr blir det mörkare ute och strålkastarna svagare. Får snart tejpa fast ficklampor på backspeglarna eller blända av helljuset med någon tejp :lol:
Snudd på att dimljuset räcker längre. :shock:
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Caniz »

Tråkigt att det blir sådär... Du får väl sätta på extraljus och köra med de igång hela tiden istället. :D

//Caniz
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av JEP »

Någon som vet när Toyota ändrade konstruktionen på XENON-strålkastare till Avensis faceliftade modell? (inte nya modellen som kom 2009)
Jag har fått bekräftat att en ändring har gjorts men vet inte VAD som ändrades och NÄR.
Undrar eftersom jag funderar på att ev. köpa begagnade strålkastare eller nya men som är "NOS" men då vill man ju veta att Toyota har gjort något åt problemet först så man inte sitter med samma problem om tre år. :thumbdown:

Ang. Goodwillansökan som fortfarande hänger i luften så har jag inte fått något svar från Toyota Sverige ännu. Har legat på och skickat/svarat fyra gånger utan ett enda svar annat än ett automatgenererat tidigare. Har nu vänt mig tillbaks till Toyota Europa och börjar känna mig som en grinig och jobbig "svensson" som bara bråkar men man vill ju ha ett svar åtminstone. :-)
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av GT4-R »

jag kollade detta med toya 06 kom nya men dom passar tydligen inte vår front...

Jag har bytt på garantin 2 gånger, fukt andra gången

Som du säger det var som att köra med parkljus när jag hämta bilen och mörktet kom på vägen hem.

Testa ring Eddie på toya i Gävle, han har lyckas fått igenom på garantin flera gånger.Tror det gäller få rätt person i sådana ärenden.

Usw 991 mitt regnr
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Garpensara
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 29 dec 2010, 16:42:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Garphyttan
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Garpensara »

Jag har också problem med dåliga strålkastare med Xenonljus på min Avensis. Har varit inne hos Toyota flera gånger och bett dom justera strålkastarna pga att jag tyckt att halvljusen varit så dåliga. Inget fel på strålkastarna har dom sagt på verkstaden. Nu har jag fått 2:or på besiktningen och på verkstaden säger dom att det kostar 15.000 att byta ut dom. Ingen Goodwill till mig eftersom jag inte fullservat hos dom sen 2008.

Nu undrar jag om nån vet om det går att bygga om till "vanliga" strålkastare för att komma undan lite billigare?

//sara
JEP skrev:Hej!
Gällande min Avensis D4D D-CAT 14800mil tillverkad 2006.06 - importerad från Tyskland. Fullservad med bok.
Var in till min lokala Toyotahandlare och bad dem göra en goodwillansökan på strålkastarna som är riktigt usla. Ljusbilden är korrekt men väldigt svag ljusstyrka trots nya xenon D4S-lampor.

Toyotas huvudkontor frågade efter registreringsbeviset - fixade en kopia på det.
De svarar: Vi måste ha det tyska registreringsbeviset - efter mycket jagande fick jag tag i en kopia som skickades in.
De svarar: Ingen goodwill eftersom bilen är importerad. (Varför ens fråga om tyska reg.beviset om det är just importen det hänger på?)

Något mer man kan försöka innan man ger upp?
Kan man ha någon bättre chans om man är "jobbig" och ringer till huvudkontoret och klagar över beslutet?
Jag förstår att man ger trogna kunder goodwill, men finns inget mer globalt intresse i goodwill för Toyota?
Jag har dessutom två Avensis så är mycket märkestrogen i alla fall :lol:

Tack för tips!
/John-Erik
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av PierreW »

Ja det skall de gå att göra utan bekymmer. Allt är "bolt-on" mellan Halogen och Xenon vad gäller själva strålkastarna.
Dock är jag inte helt säker på just kontakten, men har inte noterat nån skillnad när jag bytt ett par hundra genom åren.
Funktionen och strömmatningen till strålkastaren är precis den samma, och Ballasten är ju inbyggd i strålkastaren, därav det saftiga priset.

Sen vad bilprovningen säger är en annan sak då bilen är helbilsgodkänd med Xenon.
Men tror föga dem bryr sig om det, enda kan dem ju undra varför bilen har automatisk nivåreglering på halogenljus kanske men men.....

Ca 4000kr i material för 2 begagnade strålkastare av senast uppdaterade version (upp till face-lift 2006) och kanske 1-2 timmar på verkstan är ju en viss skillnad mot nya ;)
Garpensara skrev:Nu undrar jag om nån vet om det går att bygga om till "vanliga" strålkastare för att komma undan lite billigare?

//sara
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av TeemuH »

Gammal tråd men nån som har kommit fram till bästa sätt o göra när man fått en tvåa på bes för dålig xrnonstrålkastare?

Riktigt surt det här.
Skriv svar