Styrservo gt4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Styrservo gt4

Inlägg av grusmacka »

Hej!
Tidigare ägaren av min celica gt4 -88 monterade bort styrservot och alla de slangar som hör till styrservosystemet. Jag håller nu på att montera ihop motorn efter en renovering och undrar hur 17 saker och ting ska kopplas och fästas osv... Är det någon som har en bild på hur hela systemet ska se ut (helst en 3D ritning så man kan se hur vinklar osv ska vara eller varför inte en bild på ett någons motorrum utan motor men med alla slangar till servot på plats..?).

Ska ut till garaget imornkväll så vore väldigt trevligt om någon hinner/kan hjälpa mig innan dess! =)

/Jonas
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Styrservo gt4

Inlägg av grusmacka »

Ja fick ihop det igår iaf. Slangpaketet ja köpt av skroten var helt böjt och tokit monterat så va sketasvårt att hitta hur det skulle dras :S
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Styrservo gt4

Inlägg av R4b13z »

Bara för nyfikenhetens skull. Varför kopplade förra ägaren ur servon? :wtf:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Styrservo gt4

Inlägg av Glenn »

Antingen var det väl trasigt eller så ville han spara vikt ?

ett komplett styrservo väger faktiskt en hel del.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Styrservo gt4

Inlägg av grusmacka »

Ja han ville spara vikt. Vikt är kul tycker jag så ja kopplar in servot igen å betalade 1000 kr för en ny styrväxel. =)
Handlar om max 5 kg tror jag för hela servosystemet så ja tyckte det kändes lite onödigt att koppla bort det. Går hellre ner 5 kg själv ;) (skojja bara, det gör ja inte alls.. bullar å kakor är ju gott. men ja försöker "mejka a point" om ni förstår min engelska)
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Styrservo gt4

Inlägg av grusmacka »

Nu lyfter jag den här tråden igen då jag inte kopplade in allt som det skulle vara senast. Ja bara kopplade in de stora slangarna som leder runt hydraloljan å sket i de mindre slangarna som tidigare ägaren hade pluggat. (Vad är dessa bra för?) Så är det någon som kan förklara, visa eller på något annat bra sätt få mig förstå hur styrservot på min st165 ska kopplas in?

Jag har oljeläck på den sidan av motorn i området kring styrservot å ja vill koppla in allt som går för att kunna utesluta vart det läcker.

/Jonas
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Styrservo gt4

Inlägg av Glenn »

några av småslangarna är väl för tomgångshöjningen iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Styrservo gt4

Inlägg av Stigge »

grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Styrservo gt4

Inlägg av grusmacka »

Det där var ju typ precis vad jag hade hoppats på! MEN av någon anledning så har dom inte tagit med just dom slangarna ja va intresserad av i den bilden. Ja kan ha hittat dom på en annan bild men då visar det inte vart de ska dras... sååå nära...

Tack iaf!
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Styrservo gt4

Inlägg av Stigge »

Skriv svar