Yaris oljefilter.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Yaris oljefilter.

Inlägg av thowi »

Hej.
Kan någon av meckarna här beskriva hur man byter oljefilter på en yaris 1,33.
Först ser det ut att sitta en stor centrumskruv med ett invändigt 3/8" grepp.
Innanför detta sitter ett mer konvensionellt insatsfilterlock. på detta lock står det "max 25 Nm".
Mvh
Thomas W
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Yaris oljefilter.

Inlägg av PierreW »

thowi skrev:Hej.
Kan någon av meckarna här beskriva hur man byter oljefilter på en yaris 1,33.
Först ser det ut att sitta en stor centrumskruv med ett invändigt 3/8" grepp.
Innanför detta sitter ett mer konvensionellt insatsfilterlock. på detta lock står det "max 25 Nm".
Mvh
Thomas W
Vill man slippa onödigt kladd och byta filtret enligt anvisning, då skruvar man ur pluggen i mitten, trycker i plast grejen som följer med nya filtret (man får trycka ganska hårt tills de klickar i och kommer olja, jag hade en böjd näbbtång till det).
Då tömmer man filter-koppen på olja, sen drar man ur plast grejen och skruvar tillbaka pluggen tills den bottnar i gängan.

Sen lossar man filter-koppen med lämplig hylsa för oljefilter, byter filter och o-ring (tätnings-ring),
chopp chopp dit med det nya och dra fast filter-koppen med hjälp av pluggen i mitten tills man känner att filter-koppen går emot motorn.
Då blir de lagom åtdragningsmoment

Så brukade jag göra ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Yaris oljefilter.

Inlägg av thowi »

Så med andra ord är centrumskruven gängad i oljefilterlocket (ej i motorn) och är till för att dränera oljefilterhuset?
Skall själva insatsfiltret läggas i locket eller tryckas på plats i motorn innan locket skruvas tillbaks på motorn?
Ursäkta om jag verkar trög men jag vill bara va säker innan jag ger mej på det. :wtf:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris oljefilter.

Inlägg av Glenn »

På beskrivningen låter det som typ ett MC-filter till konstruktionen ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar