Byta hjullager ST185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Byta hjullager ST185

Inlägg av Freddan »

Tror det är dags att byta hjullager bak på Carlos Sainzen.
Någon som har bra tips/guide hur man gör lättast? Aldrig
gjort det förut faktiskt. :mrgreen:


Mvh Freddan
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av Vesa »

Det är väl press som gäller ??
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av Freddan »

Vesa skrev:Det är väl press som gäller ??
Okej!
Kan du förklara mer? :P
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av Bauer669 »

behöver en hydralpress helst, sen gäller det å få ner lagrer rätt =)
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av Freddan »

Okey!
Låter som det är lättare att lämna bort jobbet då kanske? :|
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av Dizzy »

Freddan skrev:Okey!
Låter som det är lättare att lämna bort jobbet då kanske? :|
Du kan alltid spara pengar genom att ta loss allt och lämna in det för pressning bara.
Sen gååår det ju utan press... men är inte att rekomendera, har haft sönder 2 hjullager första gången jag bytte :p
CS DARRA
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:19:38
Bilmodell: ST185 CS
Årsmodell: 92
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av CS DARRA »

Jag bytte lager på fram hjulen.
Problem är att när jag köpte bilen så viste jag inte att man skall dra lagrena ca 1 gång om året.
Det slutade att jag fick byta lagren och plattorna som man skruvar hjulen på.
Blev ganska dyrt.
Sen skulle jag skruva bort ABS sensorn och den gick av, det blev 1200 kronor extra.
Lagren sitter som F , fick låna en press hos en mek verkstad för att få bort dom.
Lagrena köpte jag på SKF , blev en 3-e del av priset än var toyotat har.
MVH
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av Johannes Rydberg »

skall man efter dra hjul lager varje år? Nåt som jag inte visste heller.

Vet inte hur det funkar på toyota. Men vad har man pressen till? Tar man loss nåt fäste som lagret sitter fast i först? Och sen upp på pressen.
Eller tar ni loss hela länk armen?

På bmw sitter länk armar kvar och man var enbart ut lagret. Genom att använda avdragare eller och slå ut.
CS DARRA
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:19:38
Bilmodell: ST185 CS
Årsmodell: 92
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Byta hjullager ST185

Inlägg av CS DARRA »

Mina lager satt som H-e , var tvungen att skruva loss hela länk armen.
Jag började pressa med 3 ton domkraft på en stål ram , ganska kraftigt bygd men den gick sönder.
Då hittade jag en mek verkstad som lånade en riktig press o då gick lagret ut.
Vet inte vilka erfarenheter dom andra har men sen jag drar lagrena typ var 2000 mil så har jag klarat mig bra utan att byta lagren.
När jag köpte bilen så var det ca 7000 mil på mätaren och vid 10000 så var anslutnings plattan slut.
Lagrena var OK igentligen.
Det som är problemet är att hela hjulet får glapp o fälgen var ganska nära bromsoket.
Självklart så var styrningen kass med i detta samband.
MVH Dario
Skriv svar