Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Xoda »

hmm nu ska vi se om jag får med alla svar.

1: Jag har bara ohm-mätt spole och fördelare men det tyder ju på att kretsarna är hela iaf
2: Klamman eller kablarna är det som är dåliga på min stroblampa. Vart får man tag i ny klamma ?
3: komp ligger inom angivna värden. Inte högsta bästa men inte under dåligt heller. Prova ventiltätheten på ett enkelt sätt... Nollställde motorn. tog bort stiften och blåste ner med tryckluft för att kolla om det blåste ur insug eller grenrör men det var knäpptyst.
4: Har inte bosch men dock BERU. Ska byta till ngk eller Denso som toyota rekomenderade. dom tyckte även att jag skulle prova med gamla stiften men det var ju dom jag börja med :?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Gt-4 »

[quote="Larco Det fanns ju en liten kontakt som varken han eller jag hittade var den ska sitta om den nu ska sitta nånstans. 3 stift precis bakom kolkanistern, grenar ca 15cm ut från kabelstamen. Någon som vet vad den är till för? Verkar inte ha en parter.[/quote]

Hur ser den kontakten ut? Försöker få upp BGB men den funkar aldrig nästan för mej. :( Har på känn vad det är för kontakt men kan inte komma på.
Benky
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:49:04
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1993

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Benky »

Hm, kan det vara ett sånt enkelt fel som ett jordfel? Kommer ihåg att när vi stoppade i turbomotor i min mr2 i höstas så vägrade den gå i gång. Då hittade jag en liten jordkabel innuti hytten (vid vänster bakhögtalare typ från kabelstammen). Provade lägga på den och då vaknade motor till. Trodde inte en sån liten kabel kunde göra så stor skillnad. Men som sagt, går ju alltid att kika över jordingen lite snabbt och se så det inte är något sånt dumt ?
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Vesa »

Vad har hänt med toppen? Renoverad hur, av vem ? Innan toppen lyftes av? Orsak ? De e inte nån kabel som inte har kontakt ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Vesa »

Vi åker Rally med en Lancia Delta HF4WD, ( saab 600 ) :D Vi upptäckte att jordningen i kabelhärvor spelade oss ett spratt soppa pumpen ville inte leverera tillräckligt med soppa, vi fixade det & sen gick Lancian som aldrig förr. Men jag har aldrig haft såna problem med mina Toyor, Men de kan va värt o kolla alla kabelanslutningar

E DE NÅN SOM HAR EN RT72
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Xoda »

Gt-4 skrev:[quote="Larco Det fanns ju en liten kontakt som varken han eller jag hittade var den ska sitta om den nu ska sitta nånstans. 3 stift precis bakom kolkanistern, grenar ca 15cm ut från kabelstamen. Någon som vet vad den är till för? Verkar inte ha en parter.
Hur ser den kontakten ut? Försöker få upp BGB men den funkar aldrig nästan för mej. :( Har på känn vad det är för kontakt men kan inte komma på.[/quote]



Kontakten är en liten vit sak som har 2 stift. inte 3. den är lite konstigt formad också. inte som alla andra. ser typ ut som 2 runda kontakter som sitter ihop eller hur man ska säga.

Topplocks packningen gick och toppen vart lite skev. Planade den på fimran jag jobbar på (utbildad personal). tog endast bort 0.1-0.2 mm för mer behövdes inte.

Har kollat de flesta kablar och kontakter men ej hittat nått som är löst eller dåligt. och bra jord har den med tanke på att stiften blir blöta när man dragit runt motorn en stund. Gnistan slår fint både mot toppen och vanlig chassie jord.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Larco »

Xoda skrev:Kontakten är en liten vit sak som har 2 stift. inte 3. den är lite konstigt formad också. inte som alla andra. ser typ ut som 2 runda kontakter som sitter ihop eller hur man ska säga.

Topplocks packningen gick och toppen vart lite skev. Planade den på fimran jag jobbar på (utbildad personal). tog endast bort 0.1-0.2 mm för mer behövdes inte.

Har kollat de flesta kablar och kontakter men ej hittat nått som är löst eller dåligt. och bra jord har den med tanke på att stiften blir blöta när man dragit runt motorn en stund. Gnistan slår fint både mot toppen och vanlig chassie jord.
Hmm så kanske det var. Nästan rätt iaf :oops:
Kan ju vara värt att gå över alla jordningpunkter och rugga upp dem lite så man med säkerhet vet att det inte är det som är problemet. Kan ju vara så att den har dålig jord och inte orkar tända under kompression trots att gnistan ser fin ut i det fria. Med tanke på att andra har haft problem med liknande... Tar ju inte så lång tid och kan ju inte skada iaf!

Sitter väl en jordfläta lite illa till bakpå topp/insug nånstans om jag inte minns helt galet, du har inte glömt den?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Xoda »

Nej jag har för mig att jag låg under och lirka som fan med den... (trångt mellan motor och chassie) =) Ska se om jag inte kan ta en titt för jag tror det bara är 2 punkter....... fundera på om jag inte skulle lätta på kammarna igen och kolla för typ 5:e gången att det stämmer och samtidigt kolla om ventiler o allt sånt e som det ska.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Gt-4 »

Kan vara så att den kontakten är till farthållaren.. Ska se om jag kan kika på min bil i helgen om jag ska å titta till den.
Men ta dej en funderare på allt du skruvat isär å kolla alla anslutningar å jordpunkter så verkligen inget är glömt.
De kan inte vara så att nån kabel kommit i kläm vid de-mo eller montering?
Benky
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:49:04
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1993

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Benky »

Blir även samma symtom om tändspolen inte är jordad ordentligt, gnista får man men den tänder inte. Har för mig att det va så iaf. Kommer ej ihåg :P
Skriv svar