Corolla tSport Oljebyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Slaughter83 »

Tjena! Tänkte göra servicen själv på min Toyota Corolla tSport 1.8 VVTL-i 2002 den här gången och börja kolla vilken olja jag ska välja och ser att det finns en hel uppsjö och massa olika rekommendationer på forum och lite här och där. Så tänkte jag slänger in en tråd här och luskar lite vilken olja jag skall köpa. Enligt boken rekommenderas SAE 5W-30 olja. Kollar man via Valvoline så rekommenderas MaxLife FE SAE 5W-30 eller SynPower MXL 5W-30 eller SynPower 5W-30. Via Mobil1 rekommenderas Mobil 1 New Life 0W-40 eller Mobil Super 3000 XE 5W-30 och via Castrol så rekommenderas Edge 0W-30 eller Edge 5W-30 så vilken bör man egentligen välja?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Bempa »

Du kan köra med både 5w-30 och 0w-30... Jag skulle fortsätta att köra på det som motorn är van vid att få! Förutsatt att den har fått en olja som är inom rekommendationerna.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Slaughter83 »

Okej.. Ja, den är servad endast på olika Toyota märkesverkstäder så jag antar att de har satt i Toyota Genuine Motor Oil 5W-30.. Men det står ju inget om vad för olja dom använt på kvittot som följde med på mellanservicen som jag lät göra på märkesverkstaden här. Tänkte att bilen ändå börjar bli lite äldre och att jag skulle spara en del pengar genom att göra olja+filterbyte och tändstiftsbyte och luftfilterbyte själv. Sen vet jag inte om man borde byta ut kupefiltret oxå eventuellt. Kommer ju kosta en del ändå att köpa alla grejer, men jag kan tänka mig att det går på mellan 400-500€ att göra servicen på verkstad här på Åland, borde fara via där och höra va det ungefär kostar. Ett annat alternativ vore ju att komma över till Sverige och utföra servicen där eftersom jag hört på andra som varit dit och gjort det har kommit mycket billigare undan. Men sist och slutligen kanske det är billigast att köpa allting och göra det själv.. ;)
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Slaughter83 »

Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Slaughter83 »

Var runt och kollade lite priser på oljor här idag. Toyotas egen olja kostar ca 100 € / 5 liter (ca 925 SEK), Valvoline hade de endast SynPower SAE 5W-40 hemma och för den ville han ha 57€ / 5 liter (ca 526 SEK) och Mobil 1 ESP Formula 5W-30 vill dom ha 65€ / 5 liter för (ca 600 SEK) så frågan är va ni tycker? Vilket märke skulle ni föreslå? Han sade på Toyota märkesverksatden att de hade Mobil1 på fat när jag servade min bil där, men nu körde dom Toyotas egen olja på fat. Så tycker ni jag borde köpa Mobil1 oljan eller tror ni man kan hälla i en Valvoline 5W-40 eftersom det tydligen var svårt för butiken som säljer Valvoline här att få hem 5W-30. Dom kunde inte bara ta hem en dunk utan måste beställa större partier och här på Åland så är det samma sak i alla butiker, ingen kan ha nånting hemma för det kanske inte går åt.. :? Nåja, så tycker ni att jag borde satsa på den där Mobil1 oljan eller Valvoline SynPower 5W-40? Tacksam för svar.. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Glenn »

Jag skulle kört på mobil-1, det kan gå bra att ändra viskositet men så fort man är utanför det tillverkaren rekommenderar så är man ju på osäker mark..

Tror inte mobil-1 är sämre än toyotas olja, och om den är billigare så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av Bempa »

Mobil 1 är knappast sämra än Toyotas Olja, som för övrigt tillverkas av Esso tror jag! Men Håll dig inom rätt viskositet då Vvti klumpen vill ha tunn olja för att fungera som den ska.

Har den vart servad förut med Mobil 1 skulle jag kört vidare med Mobil 1 oljan!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Corolla tSport Oljebyte

Inlägg av PierreW »

Det spelar ingen större roll vilken olja du köper och häller i, men håll dig till oljor under 40 i viskositet.

Tänk även på att ju större mängd du köper ju billigare blir det.
Till min 850 köper jag Mobil 1 5W-50 Rally bakom disk på Volvo.
25liter för ca 1300kr. (52kr Litern)
Jämför det med samma olja på hyllan i samma butik, 5 liters dunk 650kr (130kr Litern) ;)

Ändå gör dom en vinst på 10-20kr Litern trots att den säljs för ca 50kr Litern :geek:


Försäljning av motorolja är typ verkstädernas största vinst, procentuellt sett.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar