Ang grenrörs byte?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
badboybad
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 12:08:24
Årsmodell: 0

Ang grenrörs byte?

Inlägg av badboybad »

Hej
Nu är det så att grenröret har spruckit på våran Toyota corolla -92
Skulle hitta ett begagnat på bildelsbasen men hittade inget på reg nr så jag sökte på motorkod istället 4A-FE.
Då hittade jag flera och beställde ett från en -93
Nu passade det inte och jag undrar om det finns någon som passar från någon tidigare modell eller måste jag beställa ett nytt?

Mvh Rickard
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ang grenrörs byte?

Inlägg av PierreW »

De va ett generations skifte på motorerna runt 92-93, men 89-92 bör vara samma, på Corolla iallafall.
Carina II vet i tusan om den såldes med 1,6 ens. Men sen kom Carina E 1993 och då också Leanburn motorn.
Så efter de passar de inte, vilket du redan fått erfara.

Ett nytt grenrör från Toyota lär gå på 3-4000kr.
Går säkert hitta eftermarknads på Ebay för hälften av de, kanske till och med ett extraktor grenrör som passar på original avgassystem.
Då får du lite hästar på köpet ;) .

Vore intressant att få reda på vad som gått sönder, ett grenrör har ju rätt tjockt gods gentemot resten av avgassystemet.
Borde ju gå att svetsa nu när de ändå är demonterat så att säga. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ang grenrörs byte?

Inlägg av Glenn »

är det inte gjutjärn ? inte helt sällan sånt spricker.

Ska ju inte svetsas heller, även om jag gjort det och det har funkat :)

..ska man svetsa ska det ju förvärmas och sen speciella gjutjärnselektroder osv.. men jag har bara MAG'at rakt av..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
badboybad
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 12:08:24
Årsmodell: 0

Re: Ang grenrörs byte?

Inlägg av badboybad »

Okej det blev en budget lagning med lagnigspasta :P klarade besiktningen och hinner söka mer noga nu.
Det är mitt i mellan första å andra från vänster, vet inte vad det beror på tycker det ska paja på andra ställen först.
Jo det är gjutjärn.
Är det någon skillnad på grenrören mellan 1.3l å 1.6l? Eller blir utgångarna för små?

Mvh Rickard
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Ang grenrörs byte?

Inlägg av thowi »

1,3 och 1,6 är helt olika motorkonstruktioner på dessa bilar. Så grenrören är tyvärr inte utbytbara.
badboybad
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 12:08:24
Årsmodell: 0

Re: Ang grenrörs byte?

Inlägg av badboybad »

Okej tack så mycket för svaren.
Får hålla ögonen öppna efter ett om lagningen paja igen, peppar peppar :P

Mvh Rickard
Skriv svar