Bromsskivor bak Yaris dåliga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av donaldduck »

Visste knappast vad Toyota var. När jag skulle köpa en mindre bekymmersfri bil kollade jag bilprovningens statistik liksom försäkringsbolagens för maskinskador. Valet föll då på Yaris och ju mer jag sett desto nöjdare har jag känt mig – till nu. Det är en 2008 som rullat 5 500 mil.

Har länge sett att de bakre skivorna varit rostiga men klossarna har inte legat på och handbromsen han fungerat. Bytte nyss däck och såg då skivorna som såg för djävliga ut, se bilagt foto. Hela sjok har ramlat bort. Bytte skivor och klossar men ställer mig själv, och er, några frågor:

-Var det nödvändigt att byta, allt fungerade ju? Vad säger bilprovningen?

- Vad är anledningen. Har jobbat med bromsar på olika bilar men aldrig sett något sådant överhuvudtaget. Dessutom kom det efter kort tid. Kan tänka mig två huvudsakliga bidragande faktorer: material som rostar lätt samt att bromsarna bak inte används mycket.

De sista kan kräva en kommentar. Yarisen har ABS och antisladdkontroll, en egen dator styr det hela. När jag läser på får jag det till att bromskraften ändras dynamiskt. En bil är stabilast med lite bromskraft där bak. Frestande då att dra slutsatsen att problemet kan bero på att skivorna inte får jobba utan får rosta ”i lugn och ro”.

Hittar ingen epost adress till Toyota någonstans i världen där man kan fråga dem om detta och samtidigt bifoga ett foto. Någon som vet.

Är fortfarande mycket nöjd men katten vet om det blir någon ny Yaris om de inte gjort något åt detta.
Bilagor
Bromsskiva yaris.jpg
Bromsskiva yaris.jpg (37.58 KiB) Visad 11729 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av cheetah1 »

Oj! Det var synnerligen dags att byta!

Jag hörde en konversation på en lokal toyotaverkstad, och det lät på verkstadskillen som att dom får byta bromsar bak på Yaris hela tiden, tyvärr. PierreW och Yarismek här på forumet vet garanterat bättre, dom är båda mekaniker.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av YarisMek »

-Var det nödvändigt att byta, allt fungerade ju? Vad säger bilprovningen?
Jah, de varre nog. Du har mycket mindre bromsverka ur den skivan och det borde nästan känns vibrationer vid bromsning. Personligen har jag ej sett så dålig skiva på Toyota än. Bilprovningen kan och skulle förmodligen gett dig en 2a för "rostgrepp skivor bak".
- Vad är anledningen. Har jobbat med bromsar på olika bilar men aldrig sett något sådant överhuvudtaget. Dessutom kom det efter kort tid. Kan tänka mig två huvudsakliga bidragande faktorer: material som rostar lätt samt att bromsarna bak inte används mycket.
Kan ej svara helt 100 varför det har släppt så pass, men materialet kan va orsakat (en del). Men detta måste ha vart påbyggt under en bra stund.

Och jah, bromsarna bak arbetar mycket mindre än fram. Därför är det rätt bra trycka till hårt på bromsen ibland så att det bromsar bak redigt ibland med. Men personligen rekommenderar jag att smörja upp klossarna minst 1 gång om året så att dom kan röra sig o bromsa. Det sparar på dina skivor och klossar. Ibland kan ligga på såpass att bromsarna blir varma o detta kan skada skivor o värsta fall lager (+ kan öka bränsleförbrukning)

Vet ej om det finns någon email till toyota för kunder. Kan checka runt.

O jag har ej behövt byta så mycket skivor på Yaris (nyare -06->) Klossar går det ju åt, de måste jag säga. Men det är ej bara Yaris. Men att smörja upp dom ibland hjälper mycket.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av YarisMek »

https://www.mintoyota.se/hjalp/draisnoret/

Vet ej om detta gäller, men det är något.

"Dra i snöret och hjälp oss att göra Toyota bättre.

Snöret är något som infördes på Toyotas fabriker för länge sedan. Det är varje medarbetares ansvar att dra i snöret när man upptäcker något som är fel, eller som kan göras bättre. Nu uppmanar vi alla er Toyota-ägare att göra detsamma.

Dra i snöret genom att fylla i formuläret nedan när du kommer att tänka på något som vi borde göra annorlunda, så lovar vi att undersöka saken och genomföra förbättringar. Målet är att du som kund ska vara riktigt nöjd."

Om man får svar på något, vet ej
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av thowi »

min Yaris är ett år nu och när jag var inne på första service föreslog dom uppkärvning av bakbromsar som ett rutinjobb.
Jag lät dom dock bara göra en ren service.
Till helgen tänkte jag ge mig på det själv och har en fråga: lossar man handbromsvajern helt från oket innan man lyfter av oket från okhållaren?
Resten har jag nog ganska klart för mig då jag är gammal bilmek.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Johnny Blade »

Ojdå.
Det skulle kunna vara så bromsarna har legat på rejält nån gång,så pass att dom spruckit av värmen.Sedan har det börja rosta i sprickorna.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av PierreW »

Om det är till nån tröst så köpte jag ganska nyligen en Volvo 945GLT 16v som ägts av en ensamstående moder med småbarn (meskörd) ;) .
Den är besiktigad i Januari utan anmärkning, när jag kollade på bilen såg skivorna bak jättefina ut genom plåtfälgarna.
Igår monterade jag sommarhjulen och då såg jag att min högra skiva bak ser ut precis som din gör på bilden.
De räckte alltså med nån veckas hårdkörning från min sida för att få tillräcklig temp och väcka metallen i skivan så rosten släppte.
Men jag tänker svarva mina, fanns bra med material kvar att ta av, sen är det ju solida skivor och så sitter dem ju bak,
så det är inte hela världen om dem är lite tunnare än rekommenderad minsta tjocklek ;)


Men jag har sett ett antal Yaris med skivor bak som ser ut som dina, så det är ingen ovanlighet faktiskt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av thowi »

En anledning är att skivorna som säljs i dag på marknaden är av dålig kvalitet.Rostporerna fins i godset redan som nya. Jag rekomenderar äkta originaldelar dvs ej Mekonomen,AD,Meka eller Biltema mm.
Jag har med egna ögon sett en m10 mutter ingjutet i godset på en ny skiva.
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av donaldduck »

Tack för er hjälp så långt!

Jag har ”dragit i snöret” enligt råd från YarisMek ovan. Rapporterar om de svarar.

En bekant sa att Volvo beslutat gå över till bromsskivor av aluminium.

Skulle vilja verifiera att bromsarna bak överhuvudtaget fungerar och vill gärna ha era synpunkter på förfarandet nedan:

Om jag låter bilen rulla i ca 5 km/h och tvärbromsar så blir det klara bromsmärken i gruset efter framhjulen, dock inga spår av att bakhjulen har bromsat. Det kanske skall vara så men jag skulle vilja verifiera att bakhjulen kan bromsa genom att koppla ur ABS' n. Flera förslag på nätet som alla svänger in till att man drar ur två säkringar, kommer inte ihåg vad de kallades men en är för solenoiderna och en för pumpen. Lär lämna lite felkoder men det kan jag leva med. För närvarande finns för övrigt inga lagrade felkoder.

Om någon vill göra samma test och tvärbromsa från låg hastighet på grus så vore det kul att höra resultatet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Glenn »

Så länge bromsarna tar jämt brukar inte bilprovningen slå ner på rostiga skivor, dom noterar det bara under "bra att veta", men i detta fallet var det ju dags att byta.. :/

Tycker det är svårt att säga så mycket om det när du inte kört bilen själv hela tiden.

F.ö anser jag att så små bilar bör ha trummor bak.. finns ingen anledning att ha skivor bak om inte bilen har mycket motor eller är tung.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar