Bromsskivor bak Yaris dåliga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av cheetah1 »

adrian_vg skrev: tis 10 dec 2019, 10:48:51
Bempa skrev: tis 10 dec 2019, 08:00:45 Wow, dom där skivorna hade sett sina bästa dagar :shock:

När dom ser ut så där så är det allt som oftast att bromsoket kärvar antingen i kolv eller styrbussningar är min erfarenhet.
Lika delar vänta tills privatmeken med lyften blev frisk och "det blir nog bra av sig självt"... :roll:

Med mindre att man tar av hjul och motionerar kolvarna manuellt, finns det något sätt att senarelägga kärvningen?
Man kan ju inte alltid köra som en tjuv. Tvivlar dessutom på att frun kommer att ta väl upp om jag ber henne köra hårdare och verkligen använda bromsarna...
Det är nog vanligare att oken fastnar på glidpinnarna eller att beläggen rostar fast i sina hållare, även om det såklart förekommer att även kolvarna kärvar.

Sidenote: På elbilar är det superviktigt att riva isär och smörja bromsarna vid varje service, då ett ensamt kärvande ok kan äta upp 5-10 % av räckvidden på en laddning.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Bempa »

cheetah1 skrev: tis 10 dec 2019, 23:08:57
adrian_vg skrev: tis 10 dec 2019, 10:48:51
Bempa skrev: tis 10 dec 2019, 08:00:45 Wow, dom där skivorna hade sett sina bästa dagar :shock:

När dom ser ut så där så är det allt som oftast att bromsoket kärvar antingen i kolv eller styrbussningar är min erfarenhet.
Lika delar vänta tills privatmeken med lyften blev frisk och "det blir nog bra av sig självt"... :roll:

Med mindre att man tar av hjul och motionerar kolvarna manuellt, finns det något sätt att senarelägga kärvningen?
Man kan ju inte alltid köra som en tjuv. Tvivlar dessutom på att frun kommer att ta väl upp om jag ber henne köra hårdare och verkligen använda bromsarna...
Det är nog vanligare att oken fastnar på glidpinnarna eller att beläggen rostar fast i sina hållare, även om det såklart förekommer att även kolvarna kärvar.

Sidenote: På elbilar är det superviktigt att riva isär och smörja bromsarna vid varje service, då ett ensamt kärvande ok kan äta upp 5-10 % av räckvidden på en laddning.
Som sagt det förekommer både och , styrbussning = glidpinne
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av adrian_vg »

cheetah1 skrev: tis 10 dec 2019, 23:08:57Det är nog vanligare att oken fastnar på glidpinnarna eller att beläggen rostar fast i sina hållare, även om det såklart förekommer att även kolvarna kärvar.
Tack för info!
Vid närmare eftertanke kollar jag det där ganska ofta på mina motorcyklar - det är lättare att kolla där!
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Skriv svar