ABS går in precis innan bilen stannat?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av p_k »

Hej, börjar märkas att min Avensis -02 är gammal... det som börjat bråka senaste månaderna är att det känns som om ABSen aktiveras precis innan bilen stannat och då menar jag inte vid hårda inbromsningar, kan räcka att rulla i 30-40kmh och bromsa mjukt så kommer skrapandet / skorrandet i pedalen precis innan bilen stannat. Inga fel-lampor lyser. Jag vet att ett av de bakre bromsoken kärvar lite (anliggande broms) men undrar om det kan ha med detta att göra, känns inte så.

Detta händer inte varje gång man kör men flera gånger i veckan. Vid hård inbromsning jobbar ABS som den ska.

Är det någon som har en aning om vad det kan handla om? Avensis -02 2,0 så skivor runtom tyvärr.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av PierreW »

De vanligaste brukar vara sprucken/spruckna ABS kransar när bilen beter sig på de viset.
Har själv inte varit med om de på en Avensis men på Carina E, alltså föregångaren var de rätt vanligt på.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av p_k »

Tack Pierre, du är en klippa. Jag hittade just en tråd med likadant problem, dock på en betydligt äldre bil, http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3376

Någon aning om dessa kransar går att byta separat på Avensis, i den andra tråden stod detta: "Kan tyvärr bli riktigt dyrt att byta på vissa bilar då dem oftast sitter "ihop" med hjulnav eller drivaxlar. Och går således inte att byta löst"

Låter inte roligt alls. Bara att ta reda på vilken av kransarna som är boven känns som ett projekt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av Glenn »

Vet inte hur det är på avensisen men påm en del bilar sitter ju kransen helt synligt om du kollar underifrån/bakifrån med bilen upphissad.

..Iofs kanske det inte säger så mycket för dom kan se riktigt grönjävliga ut och ändå fungera..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av p_k »

Ja, har ett svagt minne av att jag sett kransarna, om det nu var på den bilen. Blir ett litet projekt att kolla dem och givarna, eftersom jag inte har en lysande lampa har jag ju heller ingen felkod som tipsar mig om vilket hjul som spökar...

Felet uppstod efter vintern så jag håller tummarna stenhårt för att det bara handlar om smuts även om jag inte brukar ha sån tur. Mekonomen vill ha >1 200kr per givare, kransar hittade jag inte.

Tack för era svar!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av PierreW »

p_k skrev:Ja, har ett svagt minne av att jag sett kransarna, om det nu var på den bilen. Blir ett litet projekt att kolla dem och givarna, eftersom jag inte har en lysande lampa har jag ju heller ingen felkod som tipsar mig om vilket hjul som spökar...

Felet uppstod efter vintern så jag håller tummarna stenhårt för att det bara handlar om smuts även om jag inte brukar ha sån tur. Mekonomen vill ha >1 200kr per givare, kransar hittade jag inte.

Tack för era svar!
Smuts brukar tyvärr inte påverka, kransen kan vara i princip full av vägskit och jämnad mellan kuggarna, det är en induktiv givare och räknar pulser per varv.
Dock kan givaren suga åt sig metall partiklar pga magnetiskem, både från bromsarna på bilen och från vägen som skvätter upp, jag vet dock inte hur känsligt det är om de sitter lite metall"skrot" i kransen, har inte haft med nån bil o göra där det varit orsaken i alla fall.
Felet brukar vara att kransen expanderar pga rost och antingen slår i givaren eller så blir det signalfel på pulserna, alltså styrboxen tror att hjulet snurrar långsammare/snabbare än det egentligen gör och då aktiveras ABS.
Hade du haft fel på en givare hade lampan lyst.

Kransarna brukar inte kunna gå att köpa lösa tyvärr, brukar vara pressade på antingen drivknuten eller navet.
Men skulle de visa sig att det är kransarna och du får tag i lösa, så går det att dela dem på mitten och sedan limma fast och ihop med ordentligt lim.
Volvo har lösa kransar till 850 exempelvis, där får man med en limtub med ett lim man inte gärna spiller på fingrarna om man säger så ;)
Att man delar kransen är såklart för att slippa massa extra demontering, bara man gör nästintill kliniskt rent innan man limmar så funkar de.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
chris4
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 13:21:16
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 4

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av chris4 »

Hej, hur går det ABS problemet, har du hittat någon fel?
Jag har precis samma fel som du beskriver, har inte kollat än. Det finns sådana kransar att köpa, men det är mycket jobb, måste ta bort drivaxel, ta bort den gamla, rengör ordentligt platsen där kransen sitter och tryck den nya.
pederjo01
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 sep 2022, 16:10:17
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: 29535

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av pederjo01 »

Hej,

Löste ni problemet?
Hepp
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 26 okt 2022, 22:36:53
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 6
PostOrt: Torslanda

Re: ABS går in precis innan bilen stannat?

Inlägg av Hepp »

Vanligt fel är att det rostar under givarhållarna fram. Gör rent och byt hållarna.
Skriv svar