7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Jag tog min sond från min skrotade 4AFE (som är betydligt större), vidgade hålen på den så den passade och kopplade två av kablarna (blå/vit) till kontakten.
Har inte mätt på diagnoskontakten ännu men jag kan konstatera att den fortfarande är svårtstartad och att tomgången ligger högt när den är varm.
Dessutom luktar det fan om bilen när man står och varvar den, man kan nästan lukta sig till att den får för mycket bränsle. Kan aldrig vara bra för kat'en.
Har gjort några tokvarvningar för att försöka "bränna ur" den, ska se hur det ser ut nu när jag mäter.

Men...låt säga att mätvärdena ser bra ut och den fortsätter uppföra sig som den gör, vad blir nästa steg?
Vad kan jag göra hemma i garaget?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av donaldduck »

Lite teoretiskt om syresensorn i bilar:

Den fungerar som ett batteri under vissa omständigheter (fet blandning), genererar en spänning på ca 0,9 V. Dock ett mycket dåligt batteri, hög inre resistans. Därför viktigt att man har ett högohmigt instrument om man mäter direkt på sonden. Mäter man på ett diagnosuttag bör det inte vara så känsligt.

Sensorn är mycket känslig för lamda=1 och ger i princip aldrig det teoretiska värdet 0,5 V utan slår mellan extremerna 0,9 och 0,1 V. Se bifogade bild på en oscilloskåpbild. Normalt slår den 3 till 8 gånger per sekund mellan dessa värden. Om omslagen är för långsamma beror det ofta på att sensorn fått en beläggning av sot. Elektroniken filtrerar sedan kantvågen för att få ett medelvärde att styra med. Hur det kan se ut om du kollar med ett oscilloskåp på sensorn ser du på länken nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=8vlRvWwe6iM

Om jag skall gissa så tyder en del av det du skrivit på att felet kanske inte var sensorn. Du skriver att den konstant visade 0,9 V (fet blandning) men gick ner till 0,1 V när du släppte gasen. Detta tyder på att sensorn reagerade på blandningen i avgaserna men att något ger så fet blandning så att datorn inte klarar av att reglera. Om en insprutningsventil är öppen hela tiden skulle kunna räcka. I så fall ett tändstift som är svart. Är alla stiften sotiga något annat som gör att alla ventilerna är öppna för länge.
Bilagor
scope.jpg
scope.jpg (21.84 KiB) Visad 2884 gånger
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Aha. Tack för klargörandet.
Hade väl förstått ungefär hur en lambda funkar genom den länk som jag bifogade men inte att den slog så snabbt att man i princip behöver ha ett oscilloskop för att monitorera det. Har en Fluke-mätare som även har en typ av analog skala som ska reagera på detta, på den borde det ju synas.

Jo, jag tror också att det är nåt som pumpar in bränsle som gör att den går som den gör men att hitta det...samtliga stift är svarta så det är knappast någon spridare. Motorlampan lyser inte. Tändningen är visserligen inte justerad men alla kablar och annat ser bra ut. När jag rev toppen så hade jag ju lös spjällhuset och det såg väl OK ut, inget sot att tala om.
Kan EGR'en spöka?
Har även hittat en lös kontakt precis framför luftfiltret som jag inte blir klok på om den ska sitta någonstans, hittar inget.
Det är väl troligen någon givare som är i olag men vilken? Och hur ringar man in detta?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av donaldduck »

Kan inte din bil, sprutar bara idéer i allmänhet:

Du kan ju verifiera att insprutningsventilerna inte är öppna hela tiden. Ett knep att mäta spänningen i ledningar är att med en spetstång trycka igenom en knapphål genom ledningen. Behöver man två anslutningar så sätt nålarna en bra bit från varandra för att undvika fyrverkeri.

En del bilar hade förr en speciell insprutningsventilerna för kallstart.

Det brukar finnas en temperaturgivare för luften in i motorn (tänker på den lösa ledningen du hittade). Om datorn får infon att det är minus 45 graderkanske den blir generös med bensinen.

Nystulet alltid bäst när det gäller idéer. Har ofta sett bilar som kör med svart rök ur avgasröret (bensinbilar). Tyder på att det finns ett vanligt fel som är märkesoberoende. Fråga på några verkstäder om de vet vad det kan vara. Du kan inte få mer än nej, kostar inget. Mackar har ibland verkstäder, brukar vara hjälpsamma med att svara på frågor.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

OK, tacksam för alla tips och den här avdelningen "vimlar ju" av erfarna Toyotaägare... :wave:

Det är ju en hyfsat modern motor så att den har en kallstartsventil tror jag inte. Den verkar ju heller inte ha någon konventionell luftmassemätare utan det sitter en plastburk på insugningsslangen som tydligen ska motsvara detta.

Frågan är om en verkstad skulle kunna mäta sig till felet genom diagnostikuttaget? Har lite känningar inom märket...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Hemiyoda »

Har du kollat att kamremmen inte hamnat en kugg fel?
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av KE20 »

Något som påverkar väldigt mycket på 4/7A-FE maskinerna är faktiskt tempgivarna! T.o.m luft i kylsystemet kan ge helskumma avgasvärden/gång på motorn. Nu är det väl så vad jag minns så sitter temgivarna nära växellådan, kan inte vara så enkelt att kabeln som är lös är till en av dem?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Tack för tips.

Bytte ju kamremmen när toppen renoverades och det är rätt svårt att göra fel så att kamremmen är felkuggad är högst osannolikt.

Efter att ha studerat servicemanualen så har jag hittat vad den lösa kontakten som jag hittade borde vara; den är till neutral-kontakten om man har automat. Så den går bort.

Att temperaturgivarna är känsliga var nyttig info och jag tror nog att man hittar felet där. Ställde tändningen igår kväll och den verkar gå lite bättre men jag har bara kört till jobbet i morse så det är för tidigt att yttra sig. Den stod f ö inte speciellt mycket fel.
Att en kabel (kontakt) skulle vara lös kan man nog stryka för alla kontakter har klick-montering, däremot så böjde jag och sträckte några kablar en del när jag skulle bort med insuget så det skulle kunna vara brott i någon av kablarna som går in i någon kontakt.

I servicemanualen står det ju faktiskt rätt ingående hur man byglar stift i servicekontakten och därefter kan utläsa felkoder genom blinkningar av motorlampan. Mycket intressant. Ska genast pilla med detta när det finns tid.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Känner att jag är i en återvändsgränd.

Har tankat fullt för första gången och den har dragit drygt litern (1.09) och det är ju åt h-e för mycket för denna motor, visserligen bara stadskörning men ändå (min 4AFE ligger på ca 0,85 blandad körning).
Men vad som oroar mig mer är oljeförbrukningen! Den har nu gått ca 50 mil sedan toppen renoverades och när jag tankade idag och skulle kolla oljan så fick jag en smärre chock, nivån syntes inte ens på stickan! Fick i TVÅ LITER!
Visst den blåryker lite när man startar den men det är inga värstingmoln som det handlar om. Däremot luktar det f-n bakom bilen när man varvar den men det hänför jag mera till oförbrända kolväten.
Givetvis byttes ventiltätningarna när toppen renoverades.
Motorn är helt tät, finns inga läckage. Finns ingen olja i vattnet - eller tvärtom.
Temperaturen ligger jämnt och fint och den har bra värme.
Jag menar, 2 liter på 50 mil innebär ju att den borde bolma som en tvåtaktare men inte då...

Nu kan ju detta delvis ha att göra med felet som verkar finnas i bränslematningen, får det floder av soppa så späds ju oljefilmen ut så pass mycket att den tvättas bort. Men ändå...

Byglade stiften i diagnostikkontakten för att läsa ev felkoder men den bara blinkade regelbundet vilket betyder att den inte har några felkoder. Mysko.
Kollade kompressionen. Låg mellan 8,5 till 9,2 och det är väl inget att säga om.
Tändningen är ju nyinställd.
Bytte till en annan lambdasond (från en AE92, fyrtrådig, fick anpassa den lite) men det blev ingen större skillnad.
Den går fint på tomgången - som oftast ligger för högt, ca 12-1300 rpm men den spinner fint.
Har spryat med startgas för att upptäcka ev. insugningsläckor. Inget hände.
Den är däremot väldigt slö tycker jag, händer inte mycket när man stampar skon i golvet. Min AE95 är mycket piggare!
Den är dessutom ofta väldigt svårtstartad, man får gnugga och gnugga innan den bluddrar igång...

Jag måste få hjälp. Oljan och bensinen kommer ju snabbt att ta död på kat'en (om den inte redan har gjort det).
Kan kolvringarna ha fått så mycket stryk när den kördes med kokande motor av förra ägaren att jag har tappat några kg i varje cylinder? Vad ska kompressionen ligga på?
Har en del vevhuskompression men inte överdrivet mycket.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av KE20 »

Rätt känt fenomen att en hårdkokad motor börjar dra olja efteråt, troligen på grund av, som du redan är inne på att kolv/oljeringarna tappar spänsten.
Klart att man kan prova med en aningen tjockare ej helsyntet ifall det blir bättre!
Skriv svar