7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Efter att ha nyinskaffat bilen och renoverat toppen så har jag nu kört med bilen en halv tank men den uppför sig lite skumt.
Har inte mätat förbrukningen ännu men den verkar rätt törstig.
När den är kall så suckar den och har sig vid gaspådrag. Det finns heller ingen bra "kickeffekt" i motorn, oavsett arbetstemperatur. Den är rätt slö helt enkelt.
Ibland får man också gnugga på ett tag innan den startar medan den smäller igång direkt andra gånger.
Kollade stiften (NGK) och dom var alldeles svarta - efter 20 mil.
OK, tändningen är inte ställd ännu men jag misstänker nåt annat fel. Tomgången ligger t ex oftast på 1500 varv när den är varm, det är sällan den lägger sig under 1000 varv. Men den vandrar inte.
Eftersom toppen är renoverad så vet jag att den är fräsch. Givetvis så är stift och alla filter nybytta, även kamrem.
Har dock inte kollat kompressionen men det verkar lite överkurs. Den går på alla fyra. Kollade fördelarlockat och rotorn, såg bra ut. Alla slangar verkar hela.
Hittade en anslutningskontakt som ligger löst på växellådan stax under luftfiltret som jag inte vet var den ska sitta eller om den är över.

Det finns ju inte så mycket man kan ställa eller mäta på en sån här motor, iaf inte hemma i garaget.
Helst klart är att den för för mycket bränsle men hur kan jag påverka detta?
Andra tips?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av PierreW »

Sök lite på forumet ang mätning i diagnosuttaget på lambdasonden.
Låter lite som den faktiskt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Hm. Hittar inget bra tyvärr.
Om lambdasonden är kass så borde väl motorlampan lysa?
Den är ju även besiktad för något halvår sen (av gamla ägaren) och då var det inga problem. Det som har hänt sedan dess är att kylaren sprack så motorn kokade - ordentligt - men det ska väl knappast ha kunnat förstöra lambdan?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev:Hm. Hittar inget bra tyvärr.
Om lambdasonden är kass så borde väl motorlampan lysa?
Den är ju även besiktad för något halvår sen (av gamla ägaren) och då var det inga problem. Det som har hänt sedan dess är att kylaren sprack så motorn kokade - ordentligt - men det ska väl knappast ha kunnat förstöra lambdan?
Jag har haft inne Toyotor på verkstan där lambdasondens två fästbultar rostat av och den hängt under bilen sönderslagen utan att motorlampan lyst.
Så nej den måste inte lysa ;)

Har för mig det diskuterades i en tråd för ett tag sedan hur man mäter lambdasondens spänningspendling i diagnosuttaget.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Japp, hittade det.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... den#p44783
Så här står det:
Mät mellan TE1 och E1 i diagnos uttaget med multimetern, ska pendla mellan 0.1V och 0.9V över 2000varv.

Och det gjorde det ju inte. Har bara några millivolt på 15-2000 varv och sedan stack den iväg till över 2-3 volt.
Misstänkt paj alltså. Det är f ö ingen som helst resistans mellan stiften, vet inte om det ska vara det?

Då tänkte jag att jag skulle byta till lambdan som kommer från min skrotade AE92...men se det gick inte, den hade fyra kablar och på min sitter det bara två. Perkelä! Kan man konvertera den? Tror att två av kablarna bara är till en förvärmning som jag ju knappast behöver. Jag behöver alltså bara konstatera att det är den, sedan får jag väl vackert handla en ny.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av cheetah1 »

lambdapower.co.uk, eller för den delen biltema.se om du vill köpa en ny.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev:Japp, hittade det.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... den#p44783
Så här står det:
Mät mellan TE1 och E1 i diagnos uttaget med multimetern, ska pendla mellan 0.1V och 0.9V över 2000varv.

Och det gjorde det ju inte. Har bara några millivolt på 15-2000 varv och sedan stack den iväg till över 2-3 volt.
Misstänkt paj alltså. Det är f ö ingen som helst resistans mellan stiften, vet inte om det ska vara det?

Då tänkte jag att jag skulle byta till lambdan som kommer från min skrotade AE92...men se det gick inte, den hade fyra kablar och på min sitter det bara två. Perkelä! Kan man konvertera den? Tror att två av kablarna bara är till en förvärmning som jag ju knappast behöver. Jag behöver alltså bara konstatera att det är den, sedan får jag väl vackert handla en ny.

E1 och OX1 ska de va, rörde ihop de lite i den tråden ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Tack för uppdateringen.
Mätte på dessa punkter men får lite skumma värden.
Efter en stund så la sig spänningen på 0,7V och ändrades inte oavsett varvtal.
Sedan kunde den gå ner på nästan noll.
Hur ska det se ut, ska spänningen följa varvtalet eller är det andra parametrar som spelar in?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Äsch, när jag skulle försöka montera min lambdasond från en 4AFE så visade det sig att den är fysiskt större, passar alltså inte på hålen.

Var ute just och mätte nu när bilen är riktigt varm och jag har i princip konstant 0.9V på mätpunkten i servicekontakten.
Om jag rusar motorn och släpper gasen så gör den däremot en dip ner till 0.1V innan den går upp till 0.9V igen.
Och det kommer värsta puffen från avgaserna när man gör detta....inte svarta eller vita utan lite blåvita och det luktar oförbrända kolväten.

En enkel fråga: hur ska lambdavärdet vara när man gasar så här? Ska det följa varvtalet eller motortemperaturen?
Som sagt: hade jag en annan lambda att testa med så....nu måste jag ju chansa.
Vad händer om jag helt koppar ur den? Uppför den sig då som att motorn vill ha mer bränsle eller tvärtom?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE som går för fett - hur påverkar man det?

Inlägg av Nizzehult »

Svarar själv på detta.
Läs på denna utmärkta sida:
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... 2.php&var=
Nu vet jag att den är kass!

En fundering är om haveriet med topplockspackningen kan ha med detta att göra?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar