Problem lägga i Backväxeln Corolla -99.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Peter62
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 09:13:25
Årsmodell: 0

Problem lägga i Backväxeln Corolla -99.

Inlägg av Peter62 »

Hej!

Idag när jag startade bilen och skulle lägga i backen så ville den ej hoppa i. Känns alldeles "svampig" växelspaken när jag försöker.

Det funkar att växla mellan övriga växlar, möjligen att det var lite "svampigt" mot 4:an oxå.

Har ni något förslag vad det ev är? Kopplingsbyte? Någon idé att åka till Toyota och för problemsök och få kostnadsförslag?

TOYOTA Corolla, 99 (E11), 1.6i-16V Liftback 110 hk 04.97-02.00, 4A-FE

Peter
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problem lägga i Backväxeln Corolla -99.

Inlägg av PierreW »

Peter62 skrev:Hej!

Idag när jag startade bilen och skulle lägga i backen så ville den ej hoppa i. Känns alldeles "svampig" växelspaken när jag försöker.

Det funkar att växla mellan övriga växlar, möjligen att det var lite "svampigt" mot 4:an oxå.

Har ni något förslag vad det ev är? Kopplingsbyte? Någon idé att åka till Toyota och för problemsök och få kostnadsförslag?

TOYOTA Corolla, 99 (E11), 1.6i-16V Liftback 110 hk 04.97-02.00, 4A-FE

Peter
Kolla infästning och vajrar på växellådan, sitter lite gumminbussningar o grejer där som kan bli slitna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Problem lägga i Backväxeln Corolla -99.

Inlägg av KE20 »

På min Corolla som jag hade (årsm 2000) stod det i instruktionsboken att ifall backen är svår att få i, sätt spaken i friläge, släpp upp kopplingen och sätt i backen igen, det funkade på den iaf!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem lägga i Backväxeln Corolla -99.

Inlägg av cheetah1 »

Tycker alla Toyotor jag har kört har varit lite luriga att få i backen på, brukar vara att göra som KE20 säger som gäller.
Peter62
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 09:13:25
Årsmodell: 0

Re: Problem lägga i Backväxeln Corolla -99.

Inlägg av Peter62 »

PierreW skrev:
Peter62 skrev:Hej!

Idag när jag startade bilen och skulle lägga i backen så ville den ej hoppa i. Känns alldeles "svampig" växelspaken när jag försöker.

Det funkar att växla mellan övriga växlar, möjligen att det var lite "svampigt" mot 4:an oxå.

Har ni något förslag vad det ev är? Kopplingsbyte? Någon idé att åka till Toyota och för problemsök och få kostnadsförslag?

TOYOTA Corolla, 99 (E11), 1.6i-16V Liftback 110 hk 04.97-02.00, 4A-FE

Peter
Kolla infästning och vajrar på växellådan, sitter lite gumminbussningar o grejer där som kan bli slitna.
Det var en vajer som gått av. Åkte till Toyota så dom fick kolla upp det.
Skriv svar