Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Inlägg av Nizzehult »

Inser att den hårdkokning som motorn råkade ut för av förra ägaren har gjort att kolvringarna har tappat så mycket spänst att man nog måste byta dem. Cylinderloppen såg bra ut, inga vändkanter eller så vilket gör att jag tror att det räcker med att byta enbart dessa. Tror/hoppas också slippa byta kolvar och rem- eller vevlager.
Nu är ju detta en 4WD så att ev lyfta ut motorn låter sig inte göras i ett vanligt garage så jag funderar om det är genomförbart att få ut kolvarna ändå?
Toppen är ju snabbt riven, det har jag ju redan gjort en gång.
Men sen är det ju oljetråget...om man tar bort frambalken (vilket jag tror är rätt enkelt): är det då "bara" att ta bort alla bultar runt tråget, baxa bort detta, plocka bort oljesumpen och sedan lossa vevlageröverfallen underifrån ett och ett och skicka kolvarna uppåt?
Finns det några fällor eller tar man sig vatten över huvudet?
Försökte få bort oljetråget på en annan japs en gång och gick bet, det var limmat och krävde både svängrum och speciella verktyg för att få bort....man skulle driva en slags kloss längs kanten för att inte skada falsen och det funkar säkert om man har motorn lös men sämre om det sitter på plats.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Inlägg av Glenn »

Varför tror du att det är kolvringarna som är lessna ? hur ser kompressionsprov ut ? leakdown ? ..jag skulle vara mer orolig för själva kolvarna isåfall.

Saker som kan ställa till det med att göra som du skriver är mest om saker sitter ivägen, typ balkar och liknande, och ibland så sitter tråget skruvat så man måste dela motor/växellåda för att kunna lossa det.

Hur det är på just din bil vet jag inte däremot.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev:Varför tror du att det är kolvringarna som är lessna ? hur ser kompressionsprov ut ? leakdown ? ..jag skulle vara mer orolig för själva kolvarna isåfall.

Saker som kan ställa till det med att göra som du skriver är mest om saker sitter ivägen, typ balkar och liknande, och ibland så sitter tråget skruvat så man måste dela motor/växellåda för att kunna lossa det.

Hur det är på just din bil vet jag inte däremot.
Jo därför att kompressionen ligger ganska jämnt: mellan 8.5-9.2...men den ska ligga på 13.5. :o
Så motorn purrar på fint men är väldigt slö och törstig. Inget slammer eller knackljud som kan uppstå om kolvarna är för slitna eller ovala.
Har faktiskt inte jättemycket tryck i vevhusventilationen heller..men mer än det ska vara.
Kollade i servicemanualen men där utgår man från att motorn är ute ur bilen och det har jag ingen större nytta av.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Inlägg av KE20 »

Borde väl gå; ner med tråget, bort med toppen och så släpper du överfallen till stakarna. Upp med kolv och stake.
Bara och märka lager och överfall så dem hamnar rätt ordning tillbaka.
Den balken som du tänker på, som går under motorn sitter väl bara med några bultar?
Nog för att det här jobbet nog tar lika lång tid som att skifta till en annan motor tror jag...
Men men alla sätt är bra utom dem dåliga! :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Inlägg av Glenn »

Man brukar iofs alltid underskatta tiden det tar att byta motor, det är sån KOPIÖS mängd kablar och slangar på en modern motor, förr i tiden var det ju lite enklare..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byta kolvringar på plats, 7A-FE. Går det?

Inlägg av Nizzehult »

Ja tanken på att skifta motor attraheras jag inte av. 4WD växellådan väger nästan 90 kg och måste tas underifrån vilket inte är möjligt utan lyft. Skiftade motor på en annan japs i våras efter ett kamremsbrott och värsta jobbet var att få bort axlar och lådan - och det var en vanlig 2WD. Kablarna hade snabbkontakter och slangar och annat var det inga större problem med heller.

Ja det låter ju enkelt att "riva bort tråget" osv. Men för den som kanske har testat: är det så enkelt som det låter i praktiken?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar