vaccumchoke

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

vaccumchoke

Inlägg av ragnarius »

Hej, på min starlet från 89 verkar automatchoken ha slutat fungera - är det någon som har erfarenhet av detta och hur man lagar den. Jag har tyvärr inte kunskap att komma med mer information just nu. Tacksam för svar.
TR
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: vaccumchoke

Inlägg av Glenn »

förr brukade det ju finnas ombyggnadskit till manuell choke, finns det inte det till din starlet ?

automatchoke är ren ondska.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: vaccumchoke

Inlägg av ragnarius »

Jag tror att jag hittat konverteringssats. Det är väl inte så uttömande om den passar till just min modell men jag får väl ringa och fråga.
http://www.misab.se/chokekonvkatalog.php
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: vaccumchoke

Inlägg av ragnarius »

Jag har noterat att luftfiltret glappar i sin infästning till motorblocket. Om jag förstår något så är det meningen att hia-ventilen ska styra om luften till motorn tas utifrån - varm motor, eller inifrån - kall motor. Jag tätade till infästningen till motorn med silvertejp och lyckas då starta motorn.
Kan det verkligen vara så enkelt?
Det borde finnas något bättre än silvertejp - vad? Kanske ska det rent av sitta en packning emellan, kanske har jag hittat spår av den, i totalt hoptorkat skick.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: vaccumchoke

Inlägg av Glenn »

har du kollat hur det ska se ut på sprängskisserna på toyodiy.com ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: vaccumchoke

Inlägg av ragnarius »

Tack för tips - jag ska kolla genast
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: vaccumchoke

Inlägg av Glenn »

toyodiy rocks :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: vaccumchoke

Inlägg av ragnarius »

Är det någon som har en beskrivning på förgasaren (toyota starlet 89, 2e)
Jag letar efter "blandskruven"
Någon har också i en annan tråd skrivit "jag skruvade in choken så långt det gick" - hur skruvar men in choken? Är det blandskruven som styr den, eller är det någon annan skruv?
MVH
TR
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: vaccumchoke

Inlägg av thowi »

Jag vill minnas att blandningsskruven är den med artnr 21842-11390 på Toyodiy.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: vaccumchoke

Inlägg av ragnarius »

när jag granskar sprängskissen blir jag allt mer övertygad om att det är 21271 :D
Skriv svar