Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
villdemar
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 13:09:43
Årsmodell: 0

Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av villdemar »

Jag planerar att utföra mellanservicen själv den här gången. Bara motoroljan kostar flera hundra kr mer på Toyota än på till exempel Biltema.

Det är syndigt att råna en gammal människa, Toyota! Förra gången fick jag betala 600 kr för oljan bara för att det stod "Toyota" på dunken…

Å dessutom ska jag besikta nu inom kort och då görs även en elektronisk diagnos på bilen precis som på mellanservicen.

Det som möjligen stör bilden är Toyotas 12-åriga rostskyddsgaranti som möjligen inte längre gäller om man skulle göra servicen hemma på gårdsplanen en vacker vårdag.

Förresten så är den där rostskyddsgarantin värdelös i vilket fall då den gäller rost inifrån och ut. Så det kan nog kvitta.

För sån är jag. Positiv och glad i mina mest negativa och bittra stunder.

Det står visserligen Ford/Renault på oljedunken (bilden), men i övrigt stämmer alla egenskaper för oljan (SAE 5W-30 och API SL)
Bilagor
olja1a.jpg
olja1a.jpg (64.19 KiB) Visad 3077 gånger
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av thowi »

Jag har också en Yaris 1,33 som jag tänkte serva själv när nybilsgarantin gått ut. Denna motorn (1nr-fe) har ett insatsoljefilter som man nog bör ha en särskild hylsa för att få loss utan skador på locket, denna tänkte jag beställa på Toyota för att få ett verktyg som fungerar bra.
Ett litet tips bara.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av YarisMek »

Jag har också en yaris 1,33. (2010) o jag skulle aldrig köra med biltema grejer. Jag jobbar som Toyota mekaniker / några andra märken. o då tycker jag att "om man ska göra något, så ska man göra det ordentligt". Kan ej säga om oljerna e bra eller inte på biltema, men vi får ibland laga fel orsakad av "billig" produkter. Men det kostar ju ligga i top, men det känns så bra ligga där uppe ;)
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av Brink »

Oljefilter kanske man skall köpa Bosch eller Toyota Original. Oljan går nog alldeles utmärkt. Jag plågar min bil rätt hårt så den drar lite olja, då kan man köpa en olja med C3 specifikation så slipper katalysatorn förgiftas.

Kolla även på oljemagasinet.se, märkesolja till lägre priser.
villdemar
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 13:09:43
Årsmodell: 0

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av villdemar »

Biltema kör nog med samma olja som andra märken. Förmodligen tappas den vid samma fabrik som levererar betydligt dyrare märken.

Var sjutton har Toyota placerat oljefiltret? Jag öppnade motorhuven igår för att kolla men hittade inget filter. Nu var det visserligen mulet väder.

För övrigt märks det att vi går mot varmare tider. Yarisen drar nu i snitt 0,57 liter milen med mycket stadskörning (0,63 i vinter). Jag passade på att kolla vid soppatorsken på motorvägen nu i eftermiddags...
JanneGlans
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
Årsmodell: 2003

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av JanneGlans »

Jag vet tyvärr inte var oljefiltret sitter på din bil men på min Avensis sitter det så att man kommer åt det underifrån bilen.

Själv har jag samma olja som du har köpt från Biltema i min bil fram till imorgon då det är dags för service. Min bil har gått jättebra men imorgon häller jag i Castrol för jag köpte det för 100:-/liter på Ge-Kås och tänkte "men vafan, nåt ska väl jag ha med mig härifrån" när kärringen hade tvingat med mig dit.

Biltemas olja tillverkas av Statoil och det är exakt samma olja, ingen skillnad på tillsatser eller något dylikt.

Köp dock ett rejält filter på Mekonomen (Bosch, Mahle) eller på Autoexperten(Mann). Men använd oljan du har från Biltema. Då klarar sig motorn utan några problem.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av shuu »

JanneGlans skrev:Biltemas olja tillverkas av Statoil och det är exakt samma olja, ingen skillnad på tillsatser eller något dylikt.
Detta har man läst på internet i flera åt att Biltema/Statoil tappar ur samma kran. Vill bara säga att man inte ska lita för mycket på detta, saker och ting förändras även om det står kvar på internet :)
Hur som helst så kommer oljan från samma råvara med lite olika tillsatser osv. Jag kör själv Biltemaolja dock filter från Toyota.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Mellanservicen på Yaris 2007 1,33

Inlägg av thowi »

Oljefiltret sitter under ett skruvat lock i oljetrågets högra hörn på motorcykelvis
Skriv svar