Hjälp med trasigt lås till dragkrok

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mimer
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 16:18:53
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008

Hjälp med trasigt lås till dragkrok

Inlägg av Mimer »

Behöver er hjälp med låset till dragkroken.
Min älskade hustru monterar gärna på dragkroken eftersom hon drar hästsläpet men tyvärr är hon inte lika benägen att demontera dragkroken. Detta har nu resulterat i att låset har havererat av att utsättas för väder och vind samt grus, trots alla försök med olja, tryckluft etc. går låset inte att öppna.

Inser att jag behöver bryta upp låset, ilket inte borde vara ett problem (typ våld med skruvmejsel)men vad gör jag sedan?

Låset måste väl finnas och fungera vid besiktning?
Kan jag köpa lås som reservdel och sätta in nytt lås själv?
Vad kostar det att låta serviceverksataden fixa deta?

Tacksam för alla råd och tips kring detta, förutom att jag ska byta hustru, det är inte aktuellt ;-)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1619
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hjälp med trasigt lås till dragkrok

Inlägg av Neblade »

Låset måste inte fungera vid besiktning, vad jag vet.
Men draget måste ju låsa sig själv så som det ska, dvs gå i låst läge. Men det kan ju vara med spaken och inte med nyckel, beror nog på hur draget är konstruerat. Men de flesta har väl både spak och nyckel?

Mitt drag har ickefungerande lås och det har gått igenom många besiktningar så.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp med trasigt lås till dragkrok

Inlägg av Glenn »

Ja, vad jag förstått är det i vissa fall så att låset måste fungera, men oftast inte, det beror på dragets konstruktion.

Vet att man kan köra igenom besiktningen utan låscylindern på saab 9-5 iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Hjälp med trasigt lås till dragkrok

Inlägg av thowi »

Draget går igenom besiktningen utan stöldlås om låset inte är en del av låsningen mellan dragramen och kuldelen. Den enda koppling där fungerande nyckellås måste finnas på är Skodas fabriksdrag som jag kan komma på rak arm.
Skriv svar