Kamrem starlet 89

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

Förresten, du kan ju lätt lyfta ventilkåpan om du vill innan du beställer oljepumpshjul. Vipparmarna smäller nämligen av när kölv och ventil kolliderar på denna motorn. Ser allt helt ut då så är den sannolikt motorn oskadad för övrigt. Glöm ej att beställa en ny ventilkåpepackning då den säkert är hård som bakelit.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Någon som vet var jag hittar ett drivhjul?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

PULLEY, OIL PUMP DRIVE SHAFT
13524-11010

Här har du art-nr hos Toyota och priset bör vara ca 250-300 kr om man får tro Toyodiy.com
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

finns det någonstans jag kan beställa online, eller ringer jag toyota verkstaden. Jag har hittat något som heter japan-parts.eu, någon som har erfarenhet av det? Verkar inte riktigt som om deras prisfrågemotor fungerar som den ska

Kontakt etablerad med toyotaverkstad som tar hem revervdel
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Muttern som håll det trasiga drivhjulet sitter förstås kvar på oljepumpen som ju inte precis är något mothåll. En liten del av axeln kommer man åt (4-5mm), jag har försökt med en spetsig tång där, men det bara glider. Är det någon som har tips på hur jag får bort muttern - helst utan att demontera hela oljepumpen?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

Nu vet jag iof inte hur skadat ditt oljepumpshjul är men när jag tog loss ett helt hjul använde jag en stor polygrip av rörtångsstorlek och en trasa runt hjulet för att skydda.
Skriv svar