Kamrem starlet 89

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Jag tänkte byta kamrem på min starlet 89 - delarna verkar finnas på mekonomen. Jag har förstått att jag ska byta vattenpumpen samtidigt. Är det något mer jag behövertänka på?
MVH
TR
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

Du behöver inte byta vattenpumpen samtidigt - det gjorde aldrig vi när jag jobbade på Toyota för 20år sen.

1.Använd en liten spegel när du skall rikta in kamdrevet.
2. Böj upp kanterna på ventilkåpan lite försiktigt som ligger emot övre kåpan. Då slipper du demontera Ventilkåpan.
3.Kontrollera tändinställningen med stroboskop enligt anvisningen på avgasskylt efter bytet - viktigt på denna motortyp.
4. Det är inte fel att passa på att göra en ventiljustering samtidigt. Dessa motorer tjänar mycket på det då dom ofta går med onödigt stora spel som gör dem slöa och skramliga. Obs. detta jobb måste göras med känsla.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Tack - låter som om det kanske är lite över min förmåga
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Varför får jag inte bort svänghjulet på vevaxeln ens med mutterdragare? Är det bara att den sitter hårt eller finns det något trick?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

Använd ingen förlängare på mutterdragarn utan hylsa direkt på. Prova med detta.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

stort tack
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Jag funderar på varför kamremen gick av (och om ventilerna är hela - men det lär väl märkas), det jag ser av remmen verkar inte särskilt slitet gammalt. Vatten pumpen snurrar bra och sitter inte ens på kamremmen. Motorn blir iofs för varm - men jag tror mer på att kylaren är sliten. Oljepumpen drivs av kamremmen, men det hade jag märkt om den inte fungerade.

Finns det andra teorier? (och är det skroten som gäller om någon ventil är trasig?)
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

Ålder och slitage i kombo antagligen. Det hände även när dessa bilar var relativt nya att remmarna gick. Om remmen har brustit i drift kan du tyvärr förvänta dig ett antal krökta ventiler och brustna vipparmar. :-|
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av ragnarius »

Tack för alla svar. Kamremmen gick inte av utan drivhjulet till oljepumpen har lossnat - motorn dog sakta och slutgiltigt med start motorn som hjälp. Min förhoppning är att det finns en liten chans för ventiler och vipparmar. Nu är frågan om det går att ersätta oljepumpen eller bara drivhjulet och få fart på den lilla tanten igen?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Kamrem starlet 89

Inlägg av thowi »

Ja, det går att ersätta bara drivhjulet till oljepumpen sen är det bara att hålla båda tummarna
Skriv svar