Hög CO, Toyota Starlet S -87

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
fhol
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 21:05:41
Bilmodell: Toyota Starlet S
Årsmodell: 1987

Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av fhol »

Hej.
Någon som vet vad man gör åt hög CO på en gammal Toyota Starlet S -87? Motorn är en 2E-LC enligt Autoexperten. Tändstift och luftfilter är bytt. 14000 mil har den rullat och bilen är i mycket gott skick. Finns det någon justerskruv någonstans?

På bilprovningen visade COn över 9 först... men då var motortempen uppe ca 1/4 på mätaren vilket den mycket sällan går över. Bilprovningssnubben körde sedan runt bilen och varvade den ordentligt och mätte COn igen. Då var den nere i 3,4 (får ej överstiga 3,5) och jag såg efteråt att tempmätaren närmade sig mitten just efteråt, där den aldrig annars befinner sig.

Termostaten byttes för ett drygt år sedan men det blev ingen skillnad på motortempen enligt tempmätaren efter detta ingrepp. Fortfarande går den ej över ca 1/4. Kan den nya termostaten varit trasig och att "automatisk choke" ligger på pga trasig termostat? Någon som vet vad tempmätaren normalt ska visa vid varm motor på en sån här?

Ytterligare en mystisk sak är att motorn är svårstartad när den blivit varm och man slår av och vrider på nyckeln igen. Man får "gnugga" lite då. Ibland vissa varma sommardagar fortsätter motorn att gå i några sekunder efter att jag stängt av tändningen med nyckeln. Vet inte om detta kan vara relaterat till hög CO men nämner det ändå.

Bränsleförbrukningen är ca 0,75 l/mil vid blandad körning.

Tacksam för svar!
/ Fredrik
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av thowi »

Denna motorn går fett när dom är kalla och kontroll av CO-halt skall göras när motorn är genomvarm. Motorn är genomvarm när kylfläkten går igång. Justering görs på justeringsskruven och om jag minns rätt så måste du ha ett specialverktyg för att vrida den skruven tyvärr. Lite OT men Toyotor brukar inte funka så bra med pirattermostater.
fhol
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 21:05:41
Bilmodell: Toyota Starlet S
Årsmodell: 1987

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av fhol »

thowi skrev:Denna motorn går fett när dom är kalla och kontroll av CO-halt skall göras när motorn är genomvarm. Motorn är genomvarm när kylfläkten går igång. Justering görs på justeringsskruven och om jag minns rätt så måste du ha ett specialverktyg för att vrida den skruven tyvärr. Lite OT men Toyotor brukar inte funka så bra med pirattermostater.
Ok tack så mycket. Bra info. Frågan är exakt vart den där justeringsskruven sitter... Nån som vet?

Får ta och byta till en original-termostat vid tillfälle då. Kan inte erinra mig om att kylfläkten nånsin startat på den.
fhol
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 21:05:41
Bilmodell: Toyota Starlet S
Årsmodell: 1987

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av fhol »

Svarar på mitt eget inlägg här igen.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och bytt termostat igen. Satte i en som öppnar vid 88 grader och som är tillverkad av Vernet. 160 spänn på Auto Ojanperä. Den tidigare var en Biltema 82 grader. Skillnaden är total nu! Motortempen går upp som den ska och mätaren lägger sig stabilt just över mitten. Förhoppningsvis löser detta det mesta av mina CO-problem.

Vart den där ställskruven som kräver specialverktyg finns vet jag dock ej. Letat men hittar inte. Någon som vet?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av thowi »

21271 på denna bild är tomgångsblandningsskruven. Du måste som jag skrivet tidigare tillse att motorn är genomvarm innan du justerar. ligger du på 2-3% så är det helt okej. Denna förgasare är dålig för att sitta i en Toyota och det kan vara omöjligt att få den att fungera riktigt bra. Vi höll på redan när dessa bilar var nästan nya skruvade oss gråhåriga för att få dom att gå bra och snålt. Jag kommer ihåg att Toyota bla tog fram ett speciellt tändstift för dom som mest körde i stan och motorn aldrig blev riktigt varm.

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1987_T ... _2103.html
fhol
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 21:05:41
Bilmodell: Toyota Starlet S
Årsmodell: 1987

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av fhol »

thowi skrev:21271 på denna bild är tomgångsblandningsskruven.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1987_T ... _2103.html
Tack så hemskt mycket för den länken! Grymt bra! :shock:

Skruven i fråga ser ut att vara inkapslad i en massa annat jox, av bilden av döma, men jag är inte riktigt säker. Måste nog skriva ut schemat och poppa huven för att lyckas lokalisera den. Är det över huvud taget möjligt att justera CO:n till det bättre utan att ha en mätare? Antar det är svårt att veta genom att lyssna på varvtalet...

Nu till de där tändstiften, någon aning om vad de heter? Fara in på Toyota och fråga kanske? Just nu kör jag med ett snäpp kallare stift än det står i manualen. Varma sommardagar när man kört den hårt (trots att motortempen då inte gick upp ens till mitten pga usel termostat) så är det som att den glödtänder en aning när man vrider av tändningen. Därför bytte jag till kallare stift = motmedlet för sådana problem på moppetiden, haha. Inbillar mig att det inte händer lika ofta nu. Hur CO:n har påverkats av "fel" stift vet jag dock ej.

Återigen, tack för tipsen och länken!
fhol
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 21:05:41
Bilmodell: Toyota Starlet S
Årsmodell: 1987

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av fhol »

Tänkte jag skulle dela med mig av en bild också, när jag ändå är igång. Nytvättad från i sommar.
Bild
Bilagor
toyota_starlet_s_1987_14k_mil_liten.jpg
toyota_starlet_s_1987_14k_mil_liten.jpg (154.84 KiB) Visad 3420 gånger
fhol
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 21:05:41
Bilmodell: Toyota Starlet S
Årsmodell: 1987

Re: Hög CO, Toyota Starlet S -87

Inlägg av fhol »

Justerings-succé på Bilprovningen! CO:n var uppe i 4,8 men jag lyckades skruva ned den på plats till 2,8. Var först inte riktigt säker att jag var på rätt skruv men det visade sig vara precis rätt! På min bil kunde man skruva på den med fingrarna men den satt jävligt till - bakom/under luftfiltret med skallen riktad rakt mot kupén. Vred kanske två varv på den medsols. Dock var jag också tvungen att justera tomgången lite samtidigt för den ändrade sig en aning. Jaja, då vet ni hur man gör!

Bilen gick igenom utan anmärkning! :D
Skriv svar