Byta ventilarmar, vippor, eller vad de kan heta (starlet 89)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ragnarius
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 29 mar 2013, 12:28:01
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 89

Byta ventilarmar, vippor, eller vad de kan heta (starlet 89)

Inlägg av ragnarius »

Min starlet 89 är en följetong av spännande reparationer... Jag har fått mycket hjälp från detta utmärkta forum, senast med bytet av drivhjul till oljepumpen, vilket hade skurit. När detta skedde blev förstås kamremen slak och haveriet drog med sig 4 ventilarmar (13801 - ARM SUB-ASSY, VALVE ROCKER, NO.1) i fördärvet. Nu till saken.

Är det någon som vet var jag får tag i sådana där som jag inte ens vet vad som heter på svenska? Sedan förstås: Är det någon som har några monteringstips?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Byta ventilarmar, vippor, eller vad de kan heta (starlet

Inlägg av thowi »

Har du brustna vipparmar så har du krökta ventiler också till 99% säkerhet. Mät hur högt ventilen står på dom ventiler som har brutna vippor och jämför med dom med hela vippor. Tror det går med ett skjutmått.
Skriv svar