Sida 1 av 1

Sälja en KE30 -77 men..

Postat: ons 16 okt 2019, 12:16:06
av Nutrition
..ganska sjövilda prissättningar där ute :!: :arrow: :?:

Bild

Rullat 6 eller 16 men gissar på det senare.. kanske. Rostskyddsbehandlad i tid så underredet är bland det finare där ute och överredet är helt ok. I stort sett orörd, lite stereotrams som jag tänkte återställa.

Kollade även mobile men inte tydligare riktpriser där heller, vad går dom för på ett ungefär?

Bild

Re: Sälja en KE30 -77 men..

Postat: ons 16 okt 2019, 23:40:18
av Nutrition
Mickla lite med skorstenen i afton så bortse från det temporära "se vad som passar" på bilden, nu ska jag bara få ordning på tomgången också.. Går inte gärna utan halv tjååk som det är nu, ska tömma tanken/ny bempa och byta bränslefilter i hopp om att slippa lägga upp förgasaren på arbetsbänken.

Stalltips är välkomna, gick kanon/kallstart med choke 10-30 sekunder, stod en massa år, bytte bränslepump någon gång då den lekte sprinkler och nu krävs alltså minst halv choke för att den ska gå utan gas oavsett hur kall/varm den är. CO ligger på 0.2 vilket kanske är lite lågt men så håller den inga tomgångsvarv heller som ni förstår så det säger kanske inte så mycket. Lambda är ej iofs något högt, tätt är det, så det tyder möjligtvis på snål blandning även om jag inte har något börvärde men har svårt o tro att en -77:a ska gå magrare än en modern motor/14.7-1, typ.

Bild

Re: Sälja en KE30 -77 men..

Postat: fre 18 okt 2019, 00:02:09
av Nutrition
What could possible go wrong..

Bild

Re: Sälja en KE30 -77 men..

Postat: fre 18 okt 2019, 08:48:37
av Bempa
Ja hur går det för dig med detta?

Jag är extremt dålig på förgasare men jag hade börjat med en isärplockning för att kolla så det inte är beläggning på munstycken och nålar i förgasaren med tanke på lång stilleståndstid

Re: Sälja en KE30 -77 men..

Postat: fre 18 okt 2019, 12:03:15
av Nutrition
Vissa sänker skepp för att odla korallrev medan jag gör det på munstycken, tydligen. Jo det var inget annat än att skruva isär, ut med samtliga munstycken samt smörja upp spjäll. När jag satt där med eländet på arbetsbänken och inte visste vilket som var vad kom förgasar-Roger och sa att jag fick fråga =) Jag hade lokaliserat två munstycken och sa att göra rent ska jag väl grejja, sen peka han ut 8 mojänger till som behövde översyn.

Ok, jag hämtar en blocknyckel och ett A4 så jag kan komma åt ena munstycket samt komma ihåg var det satt. 3 min senare kommer jag tillbaka och ser oroväckande många delar på bänken.

-Hur ska jag komma ihåg var något satt nu, då?
-Äh, blås rent den här.

Sen jollra vi fram o tebax mellan lösningsmedel och tryckluften om vartannat, spjället som skapar en tröghet gick segt som tuggummi men jag tyckte det kändes sådär som ett kvalitetsmässigt motstånd. Efter att blivit informerad om att vikten på armen är det enda som ska få den att falla tillbaka fick jag tänka om. WD-40 och 10 min vickande senare gick den helt motståndslöst, såndär erfarenhet som hade tagit mig halva natten att klura ut. När jag skruvat ihop den utan delar över åkte den i bilen igen, som inte starta. Fördelarlocket åkte av, allt var redan upputsat men vi labba lite med avståndet och tillslut hällde vi ner lite bempa direkt i förgasaren så tog det snurr. 2.5 på blandskruven blev 3 samt lite annat småpill så gick den tillslut för egen maskin utan tjååk men den dummar sig bra mycket.

Idag ska jag få ur bensinen, byta filtret och felsöka lite med startgas jag inte hade igår. Förgasarfoten skulle kunna dra lite tjyvluft men annars verkar allt ha blivit tätt o fint.

Bild

Re: Sälja en KE30 -77 men..

Postat: mån 21 okt 2019, 20:02:22
av Neblade
Den är väl alldeles för fin för att sälja? :)

Re: Sälja en KE30 -77 men..

Postat: tis 22 okt 2019, 00:37:49
av Nutrition
Jovars om jag faktiskt gjorde något med den men nu har den fått stå o tråka i ett garage i 10 år så den kan säkert komma till bättre användning, för någon.

Idag blev den besiktad i.a.f., ett o annat tjyvstopp bjöds det på men i övrigt gick det fint. Torkarbladen modell original som skruvas fast håller på att falla i bitar så de fick en anmärkning men utöver det ägaransvaret är den alltså besiktad till oktober 2021 nu. Inte helt sugen på att krångla dit någon fullösning men ska se om Toyota kan hitta ett par på lagret i Norge om jag fiskar fram artikelnr vill säga, tror jag hittat rätt på toyodiy. Sen blir det ännu en översyn av förgasaren och möjligtvis tändningen så får vi se om den är värd något.