Dragkrok ??

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Dragkrok ??

Inlägg av Swecap »

Vilka tillverkare fanns det på 60-talet.
Ska ev flytta dragkrok mellan 2 bilar. jo corona -66
Kan ju bli problem vid BES.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Dragkrok ??

Inlägg av Johnny Blade »

Bröderna Olsson har ju hållit på ett tag med drag.
Det viktigaste är att skylten sitter kvar på draget,sedan att det finns en monteringsanvisning.Den sistnämnda verkar man kunna klara sig utan om draget är enkelt och man får rätt besiktningssnubbe(det gick bra på min Supra).
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1742744
Undrar om denna passar på din bil.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dragkrok ??

Inlägg av Dale »

Har kollat på de där själv då jag tänkt sätta på drag på en kärra som det inte finns kvar någon som tillverkar och kärran får dra 1200 kilo enligt Transportstyrelsen. På http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Dragkrokar finns ett gäng tillverkare. Går att bygga eget drag så länge man inte ska dra över 1500 kilo (i mitt fall var det max 1200 kilo). Skaffa ett begagnat och se till att få med monteringsanvisningen. Flera av tillverkarna har så man kan ladda ner monteringsanvisningarna med sen är det "bara" hem för att modifiera och montera. Använd samma typ av material (tjocklek å sånt) som draget är gjort i om man behöver ändra på dragbalken eller nått. Är det för klent eller svetsarna ser dåliga ut kan de bli problem. Det kan även behövas en vägning. Det finns dock några mått på vart själva kulan ska vara. Inom X cm från kofångaren samt inom X cm från marken. Finns en guide i Tidningen http://www.classicmotor.se/ med men minns tyvärr inte i vilket nummer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar