för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av Bobis »

Vart inne på en E7 corolla att stoppa i en 4AGE i med rolig väghållning osv.
Ska bara användas som vardags bus och kanske något banbesök.

Men sen är ju E2 rollan ball på sitt sätt, men är den dum att börja med jämfört med E7 när det gäller att få till väghållning osv.

Har aldrig suttit, åkt eller kört någon av dem.

Skulle gärna höra era åsikter ang valet av modell.
Polaren kör en AE86a som vi håller på med, så visst utbyte av delar kan ju förekomma för det som passar.
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av SHySwe »

Rolig väghållning? Ja, så kan man kanske kalla det... ;)
Den egentliga skillnaden på tex KE20 och KE70 är väl att det är spiralfjädrar bak på den nyare. Axeln är densamma, inkl trumbromsarna.
Annars är det mest bromsskivor fram och bultmönster som skiljer.
Generellt sett alltså, många detaljer diffar.

Fräscha dämpare och bussningar så är väghållningen likvärdigt "rolig" i båda modellerna.
Jag har KE70 fjäderben fram, med Audi80 gasdämpare just nu. Helt ok faktiskt, men när den tunga Saabmotorn tar plats så blir det för mjukt.

Så ta det du har, eller tycker ser bäst ut, eller är minst rostigt. :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av Bobis »

Ja dvs stenhård :)

Som jag förstått är det väll bladfjädrar på e7 kombin med???
Bultcirkel 4x100 på e2 och 4x114,3 på e7 eller??

Då går det att trycka dit framvagn från e7 på e2 utan större besvär?
Isf borde tex S13 framvagn oxå gå att få dit utan större jobb.
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av SHySwe »

Helt rätt om bladfjädrar på kombin.
Tyvärr inte så bra som 4*100. Det är 4*110 på de äldre rollorna.
Det går utmärkt att byta till KE70 fjäderben, utan egentlig ombyggnad. Då får man 4*114 fram och whopping 230 mm bromsskivor istället för 200mm! :shock: Faktiskt en klar förbättring om du samtidigt monterar KE70s huvudbromscylinder.
Så har jag det nu, förutom att jag har tvingats gå upp i skivstorlek och bromsok pga ändrat motorval. Som parantes hade jag även satsat på ett modernare bultmönster än 4*114 om jag börjat nu, eftersom jag inte längre tänker göra en oldschool.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av Bobis »

när du bytte fjäderben till ke70 byter du framvagnsbalken då med eller ke20 fortfarande?

4x114,3 är väll inte så dumt, jämfört med 4x110 :)

ska din gå som ombyggt fordon sen då eller? du klarar dig väll med vissa pga din är äldre än 76?

vill ju ha min reggad med 4age sen, men ska väll inte va några problem tycker jag...
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av SHySwe »

Framvagnsbalken är KE20. Bara fjäderbenen är KE70.

Det blir ombyggt fordon, både för mej och för dej.
Vilket innebär tvingande byte av bromsar och bakaxel.

4AGE är en fin liten motor, om man klarar sej med den effekten... Ett tag var det min plan åxå.
Till den behöver du 260mm bromsskivor fram, upp till ca 150hk.
Jag har Focus ST170 framskivor (300mm) runt om. Passar jättebra men det är svårt att få på 15tums fälgar, bara nån mm till bromsoket. Vilket är orsaken till att jag hade valt modernare bultmönster om jag planerat bättre. Borde egentligen byta till 16-17 tums fälgar, men det är en kostnad som får vänta.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av Bobis »

Vad kommer kravet på 260mm bromsar? Från sfro?
Det borde ju räcka med samma som corolla gti? Samma motor ju.

Jo ombyggt blir det ju.
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av SHySwe »

Såg att du köpt äldre motorer av Vesa. Då bör det funka, trodde att du hade en nyare/vassare.

Kollade lite i mejlen, vad sfro egentigen sagt.
KE20, med KE70 frambromsar, kan troligen tillåtas ha upp till 140hk. Men kolla med din sfro-besiktningsman, det beror alltid på flera saker.
Upp till ca 180 med 260mm fram och större bakbromsar.

Ang KE70 kombi: är det donator för att få bladfjädrar bak? Du måste ändå flytta fästena. Ta isåfall en vanlig KE70 istället, så får du ett panhardstag på köpet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Re: för o nackdelar E2 vs E7 corolla

Inlägg av Bobis »

Köper nog en donator gti när det blir dax, så man får kat o allt direkt, med en smallport då...

Ska labba lite turbo med bigporten tänkte jag...
Då jag har massa prylar kvar sedan mina ae92 tider

Nej absolut inte, sån jag helst vill ha. Blir nog vänta tills en dyker upp för humana stålar i bra skick.
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
Skriv svar