Motor och växellåda

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
snowman
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 09:56:19
Årsmodell: 0

Motor och växellåda

Inlägg av snowman »

Hej,

Funderingar på att bygga en Super Seven med Toyota teknik. Är Starlet KP60/KP61/62 den lättaste drivlinan viktmässigt? För och nackdelar? Motorerna är väl lite i klenaste laget effektmässigt? Finns det nått annat som passar ?
Eller bör man titta på Rwd Corolla?

Mvh Magnus
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motor och växellåda

Inlägg av Neblade »

4A-GE motor tillsammans med en T50-växellåda är väl populärt att sätta ihop rent allmänt, men nuförtiden börjar de bli svåra att hitta. Hur ofta ser man en Corolla Gti och en Daihatsu Charmant liksom? Men det finns kanske lättare och smidigare alternativ.
Starlet-motorn börjar bli gammal, kanske värt att titta på något modernare som det blir enklare att hitta reservdelar till?
Jag tänker på en 2zz-ge motor från en Corolla T-sport (2003-), läst en del på nätet om att de sätter Ford ( :? ) Sierra-lådor bakom både 4A och 2zz motorer för övrigt, då de växellådorna är hyfsat tåliga och ganska smala.

Hur mycket effekt och vrid planerar du? Vad brukar vikten landa på? Är det är 15 kW/100kg som gäller även på SuperSeven byggen?

Nåväl, jag kanske inte tillförde så mycket, finns säkert någon med mer information eller kanske egen erfarenhet som kan fylla på mer. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Troglodyten
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 feb 2021, 00:42:38
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Tranås
Land (Country): Sverige

Re: Motor och växellåda

Inlägg av Troglodyten »

Jag skulle också slå ett slag för 2zz-ge motorn. Rätt bra kraft för 1.8L och motorblock av aluminium så väger inte särskilt mycket. Säker på att jag sett adapters till RWD lådor från såväl Toyota (ex. W50-serien) som andra tillverkare. Många skulle även rekommendera att modifiera oljetråget om man ska köra snabbt i kurvorna. Kan bli problem för olje-pickup med original oljetråg.

Monkeywrenchracing säljer custom oljetråg och även turbokitt och om man är sugen på att dubbla hästkrafterna efter ett tag.

Tror 2zz skulle vara optimal motor för en seven. 4age också prima och trimbar, men kan tänka mig att dem är svåra att få tag på nu för tiden, och svårare att hitta delar till.
I garaget: Celica GT-Four ST165 -88 och MR2 AW11 -86
Skriv svar