Min Corolla Ke20 1977 startar inte

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Sixten
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 26 apr 2014, 16:58:55
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 77
PostOrt: Nynäshamn

Min Corolla Ke20 1977 startar inte

Inlägg av Sixten »

Efter ca 700 meters färd dog motorn när jag saktade in i en rondell. Sedan har den inte gått att starta trots att batteriet är ganska nytt och laddat så startmotorn arbetar med full fart när jag vrider på tändningsnyckeln. Dock inte en antydan till tändning i motorn.
Bilen har stått ute oanvänd under vintern med undantag för att jag startat den en eller två gånger för att se om det finns liv i den.
När nu vintern tagit slut och jag tänkte provåka så betedde den sig lite speciellt - den startade men mekanismen kärvade (förmodar jag) så att när jag lättade på gaspedalen så fortsatte motorn på toppvarv och jag fick avbryta genom att vrida av tändningen. Detta upprepades en gång till med samma resultat. Sedan gick den inte att starta - lika livlös som den är nu.
Nästa dag gjorde jag ett nytt försök och då startade den som vanligt och jag påbörjade resan som gick fint tills motorn stannade i rondellen efter 700m.

Trots flera försök så går det inte att starta motorn trots god fart på startmotorn.

Felet bör vara antingen strypt bränsletillförsel eller fel på tändningen... Går det på ett enkelt sätt att avgöra vilket?