Tips på lämpliga växellådor för 4A-GE

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Tips på lämpliga växellådor för 4A-GE

Inlägg av Neblade »

Gör ett nytt försök att få lite fart på mitt avstannade Celicaprojekt.

Jag har ju som bekant (?) en 4A-GE Blacktop som jag tänkt montera i min Celica GT TA22 -74.

Men vilka växellådor är lämpliga att använda?
Det är ett stort plus om sista växeln är en överväxel med utväxlingsförhållande under 1:1 då jag troligtvis kommer att använda en bakaxel med (lite väl) mycket rallykänsla.

4A-GE Blacktop levererar ju ganska blygsamma data, men jag vill ha en låda som är tålig men inte onödigt tung.
"165 PS (121 kW) at 7,800 rpm with 16.5 kg·m (162 N·m) of torque at 5,600 rpm"

T50 är ju ett välbeprövat koncept, men de börjar bli svåra att få tag på. Jag behöver även hjälp att identifiera mina två lådor jag har liggandes hemma, den ena borde vara T50, men kanske med fel sprängkåpa?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88