Rattnav

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Lobatron
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 jul 2014, 11:50:17
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1980
PostOrt: Fagersta
Ort: Fagersta

Rattnav

Inlägg av Lobatron »

Har en Starlet ´80 som jag skulle vilja byta bort orginalratten mot en mockaratt. Men att hitta ett nav verkar för mig iaf vara en riktig djungel.
Hade Toyota en standard vad gäller rattnav/rattstångs-storlek och antal splines? Eller skiljer det modell till modell?

Tar gärna emot tips på var jag kan hitta en mockaratt som inte är så värst djup? Hittar mest de som är 90-95mm djupa och det blir för djupt, ratten hamnar på tok för långt ifrån reglage som
vindrutetorkare och blinker (en bekant provade med min ratt som är 90 djup, måste ju ha ap-armar för att nå). Har hittat en enda ratt som är runt 30-40mm djup men det var en Luisiratt för nästan 4000kr och det kändes väl dyrt. Vill dock inte ha en helt platt ratt heller.

Nåväl hoppas någon vänlig själ iaf kan hjälpa mig med rattnav, vilka andra modeller man kanske kan köpa ifrån. Kryllar ju inte av delar till rwd-starlet direkt.

Mvh Mathias
Mathias - Lobatron
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Rattnav

Inlägg av Johnny Blade »

Jag skulle vilja påstå att det är samma splines på alla.Det är iaf det på alla mina (mellan 69-96).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Lobatron
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 jul 2014, 11:50:17
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1980
PostOrt: Fagersta
Ort: Fagersta

Re: Rattnav

Inlägg av Lobatron »

Måste säga att det låter alldeles förträffligt det gör ju hela rattnavsdjungeln lite mindre snårig. Då är kanske inte mitt oroblem så allvarligt längre. Tack för snabbt svar.

Mv Mathias
Mathias - Lobatron
Skriv svar