Celica Supra vill inte gå *LÖST*

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Timmm3n
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 19:32:17
Bilmodell: Celica-Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Ljungby
Land (Country): Sverige

Celica Supra vill inte gå *LÖST*

Inlägg av Timmm3n »

Bilen gick innan förra ägaren plockade ut elhärvan. Jag köpte en celica supra till plockade över hela elhärvan nu startar den till men dörr direkt när nyckeln går från startande till tändningsläge. För kör man den på starten så går den tills man sätter nyckeln i tändningsläge/körläge. Tacksam för all hjälp man kan få :)
Senast redigerad av Timmm3n den lör 14 maj 2016, 20:27:06, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av cheetah1 »

Jag antar att den inte har immobilizer? Isåfall hade jag nog rekommenderat att du skaffar fram ett kopplingsschema om du inte redan har ett, och helt sonika följer trådarna. Ser du något misstänkt är det bara att mäta. Hur dör den? Tar det tvärstopp eller går den i någon sekund innan den stannar? Jag tänker att den antingen tappar matningen till styrboxen eller också till bränslepumpen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Glenn »

Det är händelsevis inte så att celica supra har en tändspole med förkopplingsmotstånd ? jag har för mej en del äldre toyotor har det, om det då är avbrott i det så får man exakt det fenomenet som du beskriver.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Timmm3n
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 19:32:17
Bilmodell: Celica-Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Ljungby
Land (Country): Sverige

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Timmm3n »

cheetah1 skrev:Jag antar att den inte har immobilizer? Isåfall hade jag nog rekommenderat att du skaffar fram ett kopplingsschema om du inte redan har ett, och helt sonika följer trådarna. Ser du något misstänkt är det bara att mäta. Hur dör den? Tar det tvärstopp eller går den i någon sekund innan den stannar? Jag tänker att den antingen tappar matningen till styrboxen eller också till bränslepumpen.

Det får vi inte hoppas :) okey har hört mej för lite och folk tippar på tändningsläge. Den dör tvärt
Timmm3n
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 19:32:17
Bilmodell: Celica-Supra
Årsmodell: 1986
PostOrt: Ljungby
Land (Country): Sverige

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Timmm3n »

Glenn skrev:Det är händelsevis inte så att celica supra har en tändspole med förkopplingsmotstånd ? jag har för mej en del äldre toyotor har det, om det då är avbrott i det så får man exakt det fenomenet som du beskriver.
Det är mer än vad jag vet aldrig ägt en toyota innan denna o har haft denna sedan november :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Glenn »

Då skulle jag kolla upp det, vanligen sitter det ett kraftigt effektmotstånd på eller brevid tändspolen.

Det är tänkt att fungera så att i normalfallet så matas tändspolen via motståndet, men medans man kör startmotorn så kopplas det förbi, vilket gör att tändspolen får ett par extra volt just under starten, så fort man släpper nyckeln ska den ju matas via motståndet igen och är det då avbrott i det så dör motorn.

Finns ju dock flera här som kör just celica supra så nån borde ju ha koll :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Zoomorphic »

Kan va också så att detta bränslepumps relä körs får enbart ström när du drar på start läge sen dör bilen pga tapp av bränsletryck pga punpen går ej på startläge? Antingen gör så att du startar pumpen och stänger pumpen manuellt i bilen och testar den på det sättet eller kolla så du har tryck i bränsle tillförseln med en tryckregulator. Hoppas detta hjälper, Mvh Michael ...PS om pump startas manuellt se till att den inte går jämt utan stängs av när den inte behöver användas så den inte går sönder beroende vilken pump som används samt av säkerhet.
Bygger hellre än kör!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Johnny Blade »

Sitter kontakten till luftmängdmätaren i ordentligt?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju helt klart en tanke det med, S-motorerna beter sej ju så om dom inte har kontakt med LMM exempelvis..

(Nu har väl knapapst denna en S-motor men det kan ju vara samma sak ändå.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica Supra vill inte gå

Inlägg av Johnny Blade »

Soppapumpen startar när man vrider nyckeln till start och stannar när flärpen i luftmängdmätaren inte känner att motorn suger luft längre.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar