Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av SHySwe »

Behöver längre pinnbultar pga alufälgar och spacers.
Har hittat några som säljer pinnnbultar, men på frågan "Vilket mått på splines?" går jag bet, måste förstå hur det mäts... :oops:
Var köper ni dem? 20-25 mm längre än original.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av Dale »

Skulle nog rekomendera spacers som man skruvar fast på befintliga pinbultar och sen har andra pinbultar som sticker ut.
Bild
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av Glenn »

Har man redan rätt offset är det ju dumt med spacers då man ju får fel offset, dessutom är spacers olagliga så träffar man en grinig besiktningsman eller polisman blir det jobbigt.

Jag skulle ha bytt bultarna, men hur man mäter splinesen vete fan, jag skulle ju hoppas på att den som säljer har nån lista på vilka bilar som har vilka splines.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
sakuAE86
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:20:20
Bilmodell: Corolla AE86
Årsmodell: 1986
PostOrt: Vähäkyrö
Land (Country): FINLAND
Ort: Vähäkyrö, FINLAND
Kontakt:

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av sakuAE86 »

Från Finland...

http://www.lautamakimotorsport.fi/alusta.htm
M12x1.5mm
- Längd 51 mm, fastsättningspunkt diam. 14.4 mm (hål ca. 14mm)(Toyota/Opel) 3,50 €
- Längd 67 mm, fastsättningspunkt diam. 14.4 mm (hål ca. 14mm)(Toyota/Opel) 3,50 €
- Längd 97 mm, fastsättningspunkt diam. 14.2mm (häl ca. 14mm)(Toyota/Opel) 19,50 €


http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... ode=CFE104
M12x1.5mm
Längd hjul binnpult. längd 67mm. Fästningpunkt diam. 13,8mm. 3,70€

Bild
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av SHySwe »

Tycker du det Dale? De har onekligen sina fördelar, tex kan jag använda en 5mm hålspacer extra om det inte blir riktigt bra. Ska fundera lite till.
Tack sakuAE86. 97mm! :shock:
Glenn, vi har diskuterat lagligheten tidigare. Rätt spacers är lagliga. Fel spårviddsändring är olagligt. Jag har 20mm ET att justera tillbaka, moderna fälgar på gamla bilar blir lätt olagliga utan spacers...
Kan splines vara så enkelt som sakuAE86 antyder, att det är hålet man mäter?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av Glenn »

Ja, och vi kom inte fram till nåt säkert svar då heller, men efterssom SBP har sagt så dom gångerna jag frågat, och jag vet folk som åkt dit på det så är jag tämligen säker på att så är fallet, vill man inte tro på det så slipper man.

Behöver man ändå flytta ut sitt ET så kan det väl vara en bra idé, oavsett lagligheten, har man redan rätt fälgar (beställer man fälgar beställer man ju förslagsvis med rätt ET från början) är det en väldigt dålig idé.

Det räcker inte med att mäta hålet, det kan ju vara olika antal splines också, om nu inte detta är standardiserat (tveksamt ?) eller ifall man helt enkelt pressar in fel splines.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av Dale »

Måste själv ha spacers för att orginalbromsokerna inte ska ta i fälgen. Fast den bara är 3 mm tjock så blir det ombesiktning av både polis och besiktningsman. Det finns alltså inga lagliga spacers. Fel spårvidd är olaglig med. Däremot finns det marginaler på spårvidden vilket det inte gör med spacers. Det får inte sitta någonting mellan fälg och bromstrumman/skivan. Att jag rekomenderar en tjockare platta med bultar i än långa bultar och då jag sett bilar där dom långa bultarna gått av vid inspirerad körning. Tydligen mindre risk att korta biltar går av. Sen kan man oftast få rätt ytterdiameter på dom så det flyter ihop med antingen fälg eller bromstrumma/skiva vilket gör spacerna svårare att se. Längre biltar finns annars å handla på Toyota. Fick byta några sen jag dragit av dom och då blev jag tillfrågad hur långa jag vela ha dom. Dock tror jag inte dom har 100 mm långa. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av SHySwe »

Vill inte vara en besservisser, men rätt spacer ska vara laglig. Det finns ju en allmän uppfattning från myndigheterna att det inte tillåts.
Den MÅSTE centrera mot navet och mot fälgen. Dvs inte bara vara en ring innanför fälgen.
Poängen är att spacers måste användas om man byter till modernare (större) ET.
Klippt från min tråd i juni förra året

Ang spacers säger sfro:
"Spacers för att korrigera ET är okej men de ska vara av modellen med
navstyrning, både mot fälg och nav. Oftast är den modell som man skruvar fast i navet bäst.
Om ni vill ha tjockare spacers än det som behövs för att korrigera ET, måste ni
också ha koll på hur mycket styrradien förändras. Att lägga på cirka 5 mm blir sällan något bekymmer men 10 mm kan vara för mycket."
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
sakuAE86
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:20:20
Bilmodell: Corolla AE86
Årsmodell: 1986
PostOrt: Vähäkyrö
Land (Country): FINLAND
Ort: Vähäkyrö, FINLAND
Kontakt:

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av sakuAE86 »

Hål i Toyotas nav är 14mm.
Splines i bult är större (14,4mm) och det måste pressa in på nav.


AE86 nav med 67mm pinnbult
(Längd 67 mm, fastsättningspunkt diam. 14.4 mm (hål ca. 14mm)(Toyota/Opel) 3,50 €)
Bild


om du vill använda Toyota-delar, P/N 90942-02052 är 10mm längre än AE82 bulten.
Bild
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Längre hjulbult / pinnbult till KE70

Inlägg av SHySwe »

Det är en utmärkt förklaring sakuAE86. Tack!
Vilka snygga nav! Ser dom ut så när dom är nya, eller har du behandlat dom själv?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar