Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
spunken
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 11:08:32
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 79
Land (Country): Sverige

Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av spunken »

Hej.
Jag har en carina fr 79- som är mycket fin. Tyvärr måste jag på något sätt laga bromsarna. Jag vet inte själv vad det är för fel. Därför letar jag efter någon bra veteranbilsmeckare i Stockholmstrakten som kan hjälpa mig.

Det är fotbromsen som ger bromseffekt extremt långt ner i mattan, och det är handbromsens "brake" lampa som inte slutar lysa.

När jag pratade med toyota serviceverkstäder rekommenderade dom mig att försöka hitta någon som är van vid gamla bilar. Toyotaverkstaden sa till mig att dom inte hittar orginaldelar ex, bromsvajer, och då kommer de inte kunna laga bilen till mig om dom konstaterar att något måste bytas, och de byter endast till orginaldelar.

snälla hjälp mig med tips på någon som har kontakterna, kan finna reservdelarna och ta sig en titt på min vackra bil som är på tok för fin för att skrotas pga bromsar.

Någon som vill kan skriva här i tråden, men även maila mig direkt på ronny@fantastiskfilm.se
Bilagor
Carina 1.jpg
Carina 1.jpg (138.46 KiB) Visad 9237 gånger
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av Pugho »

Börja med att fylla på bromsvätska. Då ska bromsen börja ta högre upp och lampan ska slockna.

Sen kan det bero på två saker att nivån har sjunkit. Antingen är alla belägg och backar så slitna att det helt enkelt går åt mer vätska till att fylla systemet, eller så läcker det nånstans. Beror det på det senare så är det bara att vänta. Börjar lampan lysa igen inom kort så läcker det troligtvis. Då kan du börja titta på hjulcylindrarna. Det finns nya till årsmodellen efter din på mekonomen. Jag skulle tro att det är samma.
Eller om du är osäker på att skruva själv så lämnar du bilen på mekonomens verkstad så fixar de nog det där.
____________________________
Mikael Cedergren
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av cheetah1 »

Ursäkta urspårningen, men jä-lar vilken fräsch bil!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av Glenn »

Vet inte om den där har tvåkretssystem, men då kan ju lampan tändas av att ena kretsen fallit ur, det lär ju även m'rkas på pedalen..

på äldre bilar är det oftas samma lampa för allt som har med bromsar att göra, handbroms, kretsbortfall och låg vätskenivå..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av Hemiyoda »

Fin bil!

Finns billiga delar hos rockauto.com, kommer hem på en vecka. rekommenderar USPS-frakt, minst strul även fast det är aningens dyrare.

Om bilen inte varit mycket i bruk och inte fått regelbunden service så misstänker jag nästan läckage.
Vatten i bromssystemet har tendens att samla sig i delarna som är längst ner och delarna rostar = läckage.

Annars kan det vara att bromsklossarna / bromsbackarna är såpass slut så att nivån sjunkigt för lågt i behållaren precis som Pugho sa. Skulle rekommendera att man byter ut all bromsvätska och luftar systemet ordentligt.

Skulle rekommendera byta följande:
Hjulcylindrar bak (VÄ-HÖ)
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,1952 Rockauto $8,35/st Mekonomen 189kr/st

Backar bak: (när man väl har det isär)
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,1688 Rockauto $28(per sida?) Mekonomen 325kr (VÄ-HÖ?)

Frambromsarna har klarat sig bättre på mina veteranare men dom brukar kräva upp-putsning. (isärtagning av kolv från ok och smörjning med silikonbaserat fett, inte helt trivialt för nybörjare..)
Renoverade fram-ok:
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,1704 $130/st bara byta, lufta och köra (finns ej hos mekonomen)

Ibland är bromsarnas huvudcylinder kass (ej stött på ännu). Vi kan nog hjälpa till att hitta en billig sådan åt dig också.. Fungerar handbromsen?

Byt bromsvätskan! Lämna ej kvar gammal vätska i systemet. Troligtvis bytt alldeles för sällan. Bromsvätskan är hygroskopisk, samlar vatten. Viktigt att locket till behållaren är tät.
Besiktningen kommer klaga ifall dom hittar rostiga bromsledningar. Kopparrör finns att köpa hos biltema. (Din lokala mindre verkstad kan hjälpa dig.)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av Vesa »

Jag finns i Rosersberg om hjälp behövs 4 mil Norr Stockholm :D
:shock: Vilken pärla den ser ut som Hmmm :thumbup:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
spunken
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 11:08:32
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 79
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av spunken »

Grymma svar, Tack alla, ni har väglett mig. Jag jagar nu reservdelar och någon som kan laga den billigt, och ett garage för vinterförvaring inom 15 mil från stockholm.

Jag undrar om någon vet hur man kan få tag i en verkstadshandbok? Vissa enklare grejer kan jag göra själv tror jag, men behöver en bok.

Tack..
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Carina 79 bromsar Hjälp att laga

Inlägg av Johnny Blade »

http://www.tradera.com/toyota-corolla-c ... _162305574
En mycket lättläst och användbar bok.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar