Sida 1 av 1

Ny på forumet, starlet fråga

Postat: sön 02 sep 2012, 18:18:14
av Feten
Hejsan, har vart inne här och läst ett par veckor sen ja köpte min starlet. Men hittade inte det ju va ute efter så tänkte att jag får väl bli medlem och fråga.

Har rostlagat min 81a och tycker att den förtjänar lite mer ork i maskin. Läste något om att man kan plana toppen 3mm och borra upp munstycket i förgasarn till 1,2 mm. Men om någon planat någon gång innan så kan det ju bli för mycket. Så om någon har gjort det här ett par gånger och kan dela med sig av lite information gällande hur "kort" man kan göra toppen? 530 på volvo bör ju tex inte va kortare än 225mm eller något sånt. Så hur kort kan man göra toppen utan att sabba den? Tänkte också höra vart man kan köpa packningar, på skruvat.se har dom två, en 78 och en 79mm. Har 3k-c motorn så vilken ska man ta? Puh, det här blev långt. Tacksam för all info. // Feten

Re: Ny på forumet, starlet fråga

Postat: fre 07 sep 2012, 18:58:29
av Feten
Ingen som snåltrimmat 3K-C? En annan fråga då.
Om man skulle byta motor till säg 4AFE, är det bara T50-T40 lådan som gäller? Och om någon har en T50 till salu?
Har kollat lite på wikipedia och där stod det att T50 lådan finns i corolla från 82-87 eller vad det stod, men bara om det va med en viss motor tex 4AC. Har hittat en sån corolla och undrar om dom corollorna fans med den motorn och en annan låda? Vill inte köpa fel.

Ös på med kommentarer och synpunkter nu.

Re: Ny på forumet, starlet fråga

Postat: fre 07 sep 2012, 19:46:33
av Starlan1
Hej o välkommen ! ;)
Jadu det går att göra mycket åt lilla starleten !! Men det är som du säger 2mm planing är första steget som jag gjort men det går att plana 3-4 mm med !
Att borra upp huvudmunstycket gör att den får lite mer bränsle i botten att jobba med sen kan man ställa upp tändningen något det i komb med
ett 2" system gör ca 70hk ist för 55 lite lätt sådär !!Men mitt råd är att renovera hela toppen med tätningar o styrningar + packningar
o planing då ! Kolla även loppen i cyl så de inte e slut , värdelöst annars !! Du kan även byta till 4kc utan större bekymmer passar nästan rakt i !
4AGE motorn Har 4A botten o den T 50 du pratar om passar inte rakt på utan man måste byta Spränkåpan till en "A" kåpa men lådan är lika !
T 50 sitter på b.l.a Carina81-82 typ, corolla liftback 1,8dx o vissa Daihatsu charmant som har en rätt T 50 låda med A kåpa från början !Den med 4A motor !
Hoppas att det hjälper dig lite iaf !
Mvh Anders

Re: Ny på forumet, starlet fråga

Postat: ons 19 sep 2012, 22:06:52
av Vesa
Ja välkommen :D
Och roligare bil med lite motor är svårt att hitta så Starlans rek. håller jag med om sen kan det kanske bli bättre med en Weber fugge, har inte testat på 3K men en 2L. 18R blev det bättre flås :thumbup:

Re: Ny på forumet, starlet fråga

Postat: sön 28 okt 2012, 11:45:04
av gothicteo
lånar tråden lite.
Jag har nu en 4K motor från en KE70 som jag ska göra ordning för min starlet. (1290cc)
Recept Porta och plana topp.... 2mm har jag förstått är lagom!?
Delorto 40or åker på... Nån som har bestyckningstipps?
Vassare kam.... Nån som vet var man får tag i det? eller om jag slipar om befintlig, vilka värden är då önskvärt till en gatbil?
Extraktor.... finns det att köpa eller ska jag bygga själv?
Var får jag tag i alla packningar?

Jag har även bakaxlar till KE70in ... passar sakerna i min starletaxel utan problem?

jag ska svetsa ihop en Getrag 240 låda från en BMW E30. Är det någon som byggt hydralisk koppling på sin starlet?

Nu ska vi åka starlet på riktigt!

Re: Ny på forumet, starlet fråga

Postat: sön 28 okt 2012, 16:49:48
av Johnny Blade
Jag flyttade fram bromsservo och cylinder för att få plats med kopplingscylindern,jag har för mig att den kom från en Bluebird (men det funkar väl med vad som helst).
Bild

Re: Ny på forumet, starlet fråga

Postat: sön 28 okt 2012, 20:17:16
av SHySwe
Jag gillar den lösningen! Lite utanförboxen-tänk!