Kompatibla delar starlet rwd

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Gurra RWD
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 06:32:45
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 82

Kompatibla delar starlet rwd

Inlägg av Gurra RWD »

Hej!! Rykande färsk medlläm. Jag har skaffat mig en 84 starlet samt en 82 som jag tänkte plocka en del delar ifrån. Så jag undrar lite vad jag kan ta från 82an. Motorn tänkte jag försöka trimma lite i vinter å sedan byta över när det är klart.
Bakaxeln och eller kardanaxeln är dåliga på 84an. Kraftiga vibrationer från kardan och missljud. Så långt är det väll inga konstigheter. Men hur är det med utväxlingen i bakaxeln skiljer den mellan 4 och 5 växlade?
Tror ni dörarna är lika?. Hmm många frågor
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Kompatibla delar starlet rwd

Inlägg av Starlan1 »

Gurra RWD skrev:Hej!! Rykande färsk medlläm. Jag har skaffat mig en 84 starlet samt en 82 som jag tänkte plocka en del delar ifrån. Så jag undrar lite vad jag kan ta från 82an. Motorn tänkte jag försöka trimma lite i vinter å sedan byta över när det är klart.
Bakaxeln och eller kardanaxeln är dåliga på 84an. Kraftiga vibrationer från kardan och missljud. Så långt är det väll inga konstigheter. Men hur är det med utväxlingen i bakaxeln skiljer den mellan 4 och 5 växlade?
Tror ni dörarna är lika?. Hmm många frågor
Hej o välkommen o till ett roligt val av bil !
Dörrarna passar men du har backspeglar i dem som ser lite olika ut lås o så kan du byta emellan !
Bakaxeln skiljer sig något i utvxl samt att drivaxlarna är 1mm grövre på 84 men tar du hela paketet
från 82 så passar det i din axel ! Hoppas att de hjälper dig något !
Mvh Anders
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Kompatibla delar starlet rwd

Inlägg av KE20 »

Vanligt att kardanaxelknutarna ger upp på dem, går att byta, inte heller dyra, men frågan är om det är värt besväret för att det oftast är lättare att ta en annan komplett kardanaxel.

Kuriosa;
Hade en KP61 för några år sedan som jag trimmade, planade toppen, slipade in ventilerna, portade väldigt milt (snyggade mest till kanalerna kring ventilstyrningarna), lättat svänghjul, nya lager,nya kolvringar, värre kam, extraktorgrenrör, och dubbla dellorto 40or som kronan på verket.
OJ så rapp den vart! Inte många som hängde med den i rödljusen! Och ljudet grabbar, LJUDET! 8-)
Det som kostade var ju egentligen bara förgasarna, kammen och grenröret, resten var ju i princip std delar (gratis). Ägaren efter mig var och bänkade den, gav ca 120hk på veven:)
Skriv svar