Hjälp med motorval i Charmant

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Din T50 finns väl i två utföranden, med växelspaken långt fram/långt bak?
Växelföraren på Opel-lådan är 50cm från framkant, ganska lika som K40-lådan. Sen sitter det en 30cm arm utvändigt, riktad bakåt. Den kan nog anpassas för önskad spakplacering.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

känns nästan som man får skaffa en låda bara för att mäta in, har en skrotad 2,3l som mall för motorn.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Den låda du söker är från Omega B (från -94? och nyare) och bensin, inte diesel.
Kännetecknen är att den är märkt R25/R28 eller bara R28, har hydraulisk koppling och har startmotorn på passagerarsidan.
Det slår mej just att du från början sökte fler cylindrar och utan turbo: Saabs V6 är Opels V6 som är GMs V6 som passar på ovanstående låda. Men då har du, enligt min mening, bara en seg sugmotor med någotsånär vrid. Du får mycket mer vrid med Saabs fyra och lite egen mappning i garaget. Redan med wizarden till steg2 har du bättre bottenvrid än V6an. Plus mycket mer effekt, naturligtvis.
Rollan drömmer om att den extrema mappen ska bli på 420Nm, platt från 1000rpm till runt 6000rpm, då den når 260hk. Med det har rollan sagt sej bli nöjd...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

V6 känns rätt tråkiga faktiskt, körde faktisk en mitsubishi eclipse med v6 och den gick sjukt bra, mycket fint register och riktigt stakr, men nu ska jag inte snurra in mig där haha.
Är det någon som har koll på priser på vad ett bygge kostar att få laglig? menar endast besiktningar och pappersjobb inte byggandet.
Srylul har du en omegalåda hemma? skulle du kunna ta lite mått på den?
Är lite orolig att den inte får plats i tunneln heller, jag har bild på min t50 som jag ska ladda upp och ta mått på när jag får tid.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Sfro kostar: http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil
Till det kommer en regbes hos sbp.
Mått? Visst, men då får du vänta till helgen. Kolla annars med Cassius på Sävar, det han inte vet om Opel är inte värt att veta! Eller lägg ett pm härifrån! Han har inte varit på tcs på över ett år, så han behöver titta in!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Ganska dyrt då med andra ord, såg nu något om att ändra styrning är detta ett måste?
tror det är dags att jag ringer en sfro man imorgon.
Finns det annars något kul man kan göra med en 4ac.
Hart läst att dom inte är värst hållbara, finns ju saker men ska man köpa det så är det ca samma pris som ett motorbyte.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Du behöver inte ändra styrningen. Det är en utväg för dom som inte kan byta hela drivlinan (tex 4wd eller mittmotor).

Ska du göra nåt billigt med en A-motor, börja då med en 4A-FE. 115hk och nästan gratis.
Nöjer du dej med det?
Det kostar alltså totalt 5,5 i avgifter. Vad kostar trim till en A-motor?
Men du vet ju att du vill slippa bli stoppad av farbror P och regbesikta för en tusenlapp varje gång.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Hade tänk mig ett 7afe block med 4ac topp och mc förgasare men det skulle nog inte göra mig nöjd ändå.
Hur som så har jag nu kollat lite på nissan sr20de(alltså den utan turbo) men jag skulle nog inte bli nöjd då heller.
Men kom på att vad jag än väljer för motorpaket så kommer jag ha problemet med hastighetsmätaren.
Hur kan man lösa det på ett bra sätt?
Har nog bestämt mig för att köra på en komplett s13 framvagn med kortade länkarmar för att behåla spårvidden.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av SHySwe »

Kör s13 om du känner att det är rätt för dej. Finns mycket options till dom. AE86-options är ofta prissatta efter kultstatus?
Hastighetsmätare till T5 kan du göra på två sätt:
Den är elektrisk och tas normalt från Saabens hastighetsmätare. Rollans val, bakom ett eget skin.
Alternativet är att sätta en pulsgivare på utgående i växellådan. Många sjuor byggs så.
Valet att inte återföra hastigheten innebär alltför många nackdelar, tex ingen laddtrycksbegränsning på ettan och tvåan. T5 räknar alltså ut vilken växel du kör på genom att jämföra hastighet och motorvarvtal.

Rollan tycker som du; förgasarmotorer var kul på åttitalet...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
tilldig
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 04:56:11
Bilmodell: Daihatsu Charmant
Årsmodell: 1987

Re: Hjälp med motorval i Charmant

Inlägg av tilldig »

Ja det blir det absolut enklaste för mig och billigaste(s13)
Onödigt att meka fast andra bromsar på mina existerande fjäderben när det är så lätt att få dit bättre saker.
Jag fatta inte riktigt vad du mena med hastighetsprylarna, antingen är jag för trött eller så var det ett slarvigt svar ^^
Men säg att jag väljer saab och omega , hur gör jag för att få en bra hastighetsmätare.
Kommer jag kunna använda mitt orginalmätarhus eller blir det en universal?
Just nu är det vajerdrivet av t50 lådan.
Skriv svar