4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av falkfan »

Tjenare.. har övervägt att lägga ner lite pengar på den lilla snurran.. Har hittills byggt ett 1 3/4" system, Samt införskaffat en weber 32/36a med adapterplatta. Nästa steg blir planingav topp som jag tänkte fixa på jobbet. Sen vill jag även få kammen fixad samt en portning.
Det jag tänkte höra här var ifall någon kan rekomendera firma/privatperson som kan göra postning/kamjobbet bra och till rimligt pris.
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av KE20 »

Så länge du tänker ha original insuget/grenröret finns ingen mening med portning, det behövs helt enkelt inte! Det du kan göra för att förbättra är att göra en s.k packningsmatchning, Sätt packningen i bultarna, ritsa där det finns gods och slipa/fila ner med lämpligt verktyg. Gör samma på insuget med.
Om man vill så kan man snygga till kring ventilsätena med, oftast rätt skarpa kanter kring dem. Nudda absolut inte själva ytan där ventilen tätar. Vill man så kan man snygga till kring ventilstyrningen med, men då börjar det bli mer avancerat= annat insug och dubbla förgasare....
Klarar du att meka dvs lyfta toppen själv osv så klarar du garanterat av att snygga till toppen med! :thumbup:
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av falkfan »

Tack för svaret, det lät som något en annan skulle kunna ge dig på.. Men skulle jag inte tjäna på en lite vassare kam iaf?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av KE20 »

Samma sak där egentligen, vassare kam visst ger det rätt bra, men för att den ska komma till sin rätt får man lov att ha dubbla förgasare och extractorgrenrör.
Tror du nästan har mer att förlora på en vassare kam i det läget, du tappar en hel del i botten registret (körbarhet).Men det är klart om du fixar fram en kam som är lagom vass kommer du få effekt av den!
Om man tittar i TRD specen som finns ute på nätet, så är det första som föreslås högre kompression så plana det ger rätt bra. Kammen kommer längre ner på listan...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av SHySwe »

Antar att du läst denna:
http://www.rollaclub.com/wiki/index.php ... gh_K_motor
Gillar första raden:
Don't spend heaps of money, it's just a crappy old K motor
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av falkfan »

Kanske ska vänta lite med kam i alla fall då. Ska sätta dit Webern nästa vecka, bara jag får hem mina munstycken. En liten fundering, kan jag ta bort endast insuget eller sitter det fast i grenröret på något sätt? Har velat fram och tillbaka om jag ska ta bort insuget och portmatcha mot adapterplattan, som jag sett flera gjort när de kör med weber 32/36. Kan man i så fall enbart enbart insugspackningen eller sitter den ihop med grenrörspackningen?

Är ganska ny med bilskruvning, Största ingreppet jag gjort so far är turbobyte på mr2an. Därav de lite dumma frågorna.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av SHySwe »

Det finns väldigt få dumma frågor.
Gör de ändringar du tycker känns bra, det är kul att du försöker hitta lite pulver i en K-motor! :thumbup:

Det finns väl ett par sätt att få veta:
Förhoppningsvis får du ett svar av någon som testat.
Altermativt så köper du en packningssats och kan se på den hur det funkar.
Eller så skruvar du isär. Packningssatsen är bra då med.

Rollans motorpaket står på garagegolvet, men jag vill inte skruva isär det eftersom det ska säljas.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av KE20 »

Toppen skulle väl av för planing? Du kan ju skruva dit Webern fram tills dess (ifall du kör en "rullande" trimning!?) i så fall och porta insuget sen när du ska riva av toppen?
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av falkfan »

Gjorde som du skrev ke20.. Vart en klar förbättring mot den troligtvis ganska slitna orginalaren. Har dock inte löst choke reglaget än :)
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: 4k-c trimmning behöver lite hjälp.

Inlägg av gothicteo »

falkfan skrev:Gjorde som du skrev ke20.. Vart en klar förbättring mot den troligtvis ganska slitna orginalaren. Har dock inte löst choke reglaget än :)

Bilder?
Skriv svar