Sida 1 av 2

Uppvärmning av insuget ?

Postat: sön 10 mar 2013, 22:01:51
av Vesa
Kan någon förklara varför man har vattenkanal i insuget på t.ex. 3T-C motorn :?:

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: mån 11 mar 2013, 10:07:33
av cheetah1
Därför att motorn går bättre, framförallt när den är kall, om den slipper suga i sig luft som är -20 eller så. :) Sen har väl även moderna bilar värmeslingor runt trottelspjäll och andra ventiler så att det inte ska bildas is.

Min Carina (numera såld) hade ett vred där man kunde välja att ta luften från struten på filterboxen eller genom en slang från en sköld runt grenröret. 2T-C i den tror jag.

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: mån 11 mar 2013, 20:43:39
av Vesa
cheetah1 skrev:Därför att motorn går bättre, framförallt när den är kall, om den slipper suga i sig luft som är -20 eller så. :) Sen har väl även moderna bilar värmeslingor runt trottelspjäll och andra ventiler så att det inte ska bildas is.

Min Carina (numera såld) hade ett vred där man kunde välja att ta luften från struten på filterboxen eller genom en slang från en sköld runt grenröret. 2T-C i den tror jag.
Tack för det, men varför går den bättre :?: Vad jag vill minnas så är problemet på sommarn att bensinen förångas i förgasare/grenrör när det blir för varmt. Och så har vi de kemiska fenomenen oxå att kall luft innehåller mer syre :?: Då borde det heta " laddluftsvärmare" på vissa bilar :D

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: tis 12 mar 2013, 09:43:38
av cheetah1
Interheater..? ;)

Nä, men det har väl med att göra att bensinen närmast får svårt att förångas skulle jag tro. Den ska ju vara i gasform när man sätter fyr på den, men kommer det bara in en blöt klump som sätter sig på cylinderväggarna blir det väl inte mycket brunnet gissar jag.

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: tis 12 mar 2013, 09:58:00
av Dale
De e väll därför insprutning kom? Bekvämlighet och bränsleekonomi. För att slippa vrida luftfilterrör och förvärming av förgasare/insugsrör. :-D

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: mån 18 mar 2013, 12:12:37
av Hemiyoda
Bensinen håller sig lättare "förgasad" med uppvärmt insug. Det är ju rätt lång väg och lite krokigt där luft/bensinblandningen ska fram på förgasarbilar. Man kan ta det till sin spets genom att värma upp luften mer än normalt och få bättre bränsleekonomi genom mindre pumpförluster och bättre förgasning. ( Refererar till EU-körcykelfusket med körning på hög höjd och varmt klimat. :) Varm luft ger mindre effekt, måste gasa mera = mindre pumpförluster på bensinare )

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: mån 18 mar 2013, 14:59:12
av Dale

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: mån 25 mar 2013, 21:28:09
av tilldig
Jag skulle vilja påstå att det är för hålla så jämn temperatur på luften som möjligt så bilen slipper justera för väldigt mycket upp och ner i lufttemp.

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: ons 27 mar 2013, 20:40:53
av Vesa
Ja då måste jag ha fått nått om bakfoten :? Varför har man inte förvärmning på trimförgasare/insug då, t.ex. Weber 45 :?:

Re: Uppvärmning av insuget ?

Postat: ons 27 mar 2013, 21:16:29
av tilldig
För att avgasrenhet och bränsle consumption inte är det viktigaste när man trimmar/tävlar med en bil ?
Fanns det ens någon bil som kom med sådana förgasare original?
Någon som vet.