Koppling?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Koppling?

Inlägg av gothicteo »

Nu har jag ett litet bekymmer.
Jag antar att när jag ska lyfta i min nytrimmade 4K motor med dellortos och godis på 130hk i min lilla starlet KP62 så kommer inte orginalkopplingen att klara det.

Jag har hittat "Steg2" kopplingar i england för ca 2000kr....då kommer vi till frågorna som jag hoppas få hjälp med.

1. Tror ni att en sådan koppling räcker till? eller ska jag ha "steg3" med sinterlamell?

2. Kan jag komma billigare undan genom att till exempel ta en standradkoppling från en bil med större motor? Svänhjulet är 256mm i diameter och jag tror att en 200mm lamell med lämplig tryckplatta från en MR2 eller liknade kan passa. Någon som testat?

3. Vad skulle ni ha gjort med mitt angenäma problem?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Koppling?

Inlägg av SHySwe »

Du har antagligen lågt vridmoment på låga varv?
Mitt sätt:
Kör och testa med den du har.
Börjar den slira så byter du.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Koppling?

Inlägg av gothicteo »

srylul skrev:Du har antagligen lågt vridmoment på låga varv?
Mitt sätt:
Kör och testa med den du har.
Börjar den slira så byter du.
oki...det är ju en idé!
om inte så har jag hittat koppling till mr2 som är 255mm som passar på svänghjulet å kostar typ 830kr ink frakt!
Kanske ska bygga en sådan koppling så slipper jag riva sedan?
Skriv svar