Celica ST2000 -77

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Bempa »

Snyggt som vanligt :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

idag landade det delar från Thailand också så bromsarna kunde sättas på plats med nya slangar, renoverade ok, knappt använda klossar och ny monteringssats

Bild
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

Bromsarna luftade, använde Biltemas slangar med backventil, funkar bra att lufta dem helt själv då.
Nu är det slutspurt :D
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

Hm, nu har det kört fast.
Bakljus, parkering och instrumentbräda är döda, allt annat funkar. Bromsljus, blinkers, hel-halv osv.
Vad sjutton har jag missat ?
Man vill ju inte fastna på så nåt så trivialt, men det måste ju funka.
Finns det någon som har ett elschema som stämmer, de jag hittat är till USA modell eller asien inte europa.

Dessutom fick jag fel hastighetsmätar kabel, ligger någon på en sådan som ni kan avvara så hojta till pronto !
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Swecap »

Bakljus parkering å instrument känns som samma säkring. : Tail
Enda spontana tipset.
Corona RT40 -66
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av thowi »

Jag håller med föregående talare, möjligen kan också en fusible link vara trasig.
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

tack för tipsen, hittade en fusible link som var kass men det hjälpte inte, har spänning på båda sidorna av säkringen för tail så det borde vara ok. Måste vara nån kontakt nånstans som är dålig, det vara mycket klippt och skarvat i elhärvorna så det är säkert nåt som jag missat att laga, har försökt återställa allt till original men utan elschema är det inte så lätt.
Har några kontakter som hänger i luften som jag inte hittar någon motsvarande hane/hona, t.ex. på startmotorns solenoid, ska det vara två kablar anslutna där ? den ena ger kontakt via tändningslåset men var ska den andra gå ?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av thowi »

Det brukar vara så på 70-80 tals toyor att parkljus, bakljus och instrumentbelysning ligger på tailsäkringen. Jag har ett kopplingsschema för en Hi-ace 1977 framför mig här och jag tror att det ser likadant ut på en Celica. Efter Tailsäkringen har du Taillight Control relay. Detta relä kan gå sönder. Det är ca 20mm i diameter och runt och jag skulle tro att det sitter i närheten av säkrings dosan. Detta är ett vanligt enkelt relä som går att ersätta med exvis ett extraljusrelä. Headlamp eller light controll relay (strålkastarrelä) är likadant och bör sitta sidan om eller i närheten. Kolla på artikellnumrena på reläna och skifta dom om det är samma. Går bakljuset nu men inte strålkastarna har du hittat felet.
Har du kollat i instruktionsboken i fall det finns ett kopplingsschema där?
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

Tack för tipset, ska kolla reläna som sitter bakom kickpanelen på vänster sida har inte koll på vart de går så det är mycket möjligt att det är nåt av dem.
I min verstadshandbok finns ett elschema som inte alls stämmer, plus ett för USA och Kanada som är helt annorlunda så ingen hjälp från dem
Annars var det provstart igår, efter att först satt fördelaren ett halvt varv fel så hoppa den genast igång, dock utan avgassystem så det blev bara en snabb test. Skall montera avgas idag så blir det en liten tur ut ur garaget :)
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Swecap »

Tittade på ett gammalt el-schema till en Carina å där finns inget relä, är ljusomkopplaren som sköter det hela.
Ström in och ut, å gjord rätt i karossen vid p-ljusen.

Får leta lite mer och se om jag hittar till celica.
Corona RT40 -66
Skriv svar