Sida 1 av 20

Re: Corolla Coupe KE25 / TE27 1971

Postat: mån 18 maj 2009, 20:47:16
av Vesa
Nu ska gamla bettan återupplivas, Allt köpes i karossväg, har inte startat än så jag vet inte hur drivlinan mår men om nån ligger på en drivlina till Carina/Celica bakhjulsdriven T serien så ring 070-9442500
BAY2.jpg
BAY2.jpg (37.77 KiB) Visad 16019 gånger
BAY1.jpg
BAY1.jpg (33.16 KiB) Visad 16020 gånger

Re: Corolla Coupe

Postat: tis 19 maj 2009, 09:42:52
av Dale
Coolt. :-)

KE 25 Rallyrolla

Postat: ons 08 jul 2009, 00:06:48
av Vesa
Återkommer med text, skrev en hel memoar men när jag skulle skicka så försvann den. :arrow: Långa inlägg ska skrivas i Word lr.liknande och klistra in det.
Man blir utloggad på nåt sätt :twisted:

Ska göra en lång historia kort, började min rallykariär -84 med Rollan då med 68 hk i en 3K odiffad. Men fick inte köra grupp A eller va det nu hette pga. Karossen ( coupe) va inte klassad . Körde några tävlingar i nationellaklassen där den inte kunde stå emot trimmade 2L: s bilar. Så jag fick tag på drivlinan från en TA22 som passade i stället. 1985 började med en rivstart, andra tävlingen med 2T i Rollan va 2:a plats i två dygn långa Roslagsrallyt ( utan punktering/däcksbyte på en långsträcka hade det varit annat) Men sen gick det bara av farten. 1986 räckte inte 1600cc till längre så en Celica GT 2000 köptes på avb. Den räckte till vinst i B-cupen 1987 i Sthlm:s DM. Eftersom det gick bra så inhanlades en GT4 utan ABS & krams -88 som byggdes till grupp N vilket gjorde att jag blev 2:a i grupp A över 2000 cc -1989. Sen blev det sämre tider,,,,,,, GT4 såldes, som ersattes av RWD celica i delar??? Satte ihop delarna & körde några tävlingar så skulle en bekant testa bilen som knäckte en björk med den ( vad jag tänkte då tänker jag inte skriva här ) ja han köpte bilen ,,,,,,,,,,,,, där la jag hjälmen på hyll, nä han fick nog dom med. Så sen vart det S-liv till 1998 då en kompis fick mig att läsa som co-driver i en Lancia Delta Integrale som går ganska bra ( inte lätt att hinna med alltid när man inte e född som det ). Men i Februari i år så fick jag tillfälle att köra en tävling i Sandviken pga. Fortkörning så det blev några DM poäng. = Har man cyklat så ,,,,,,,,,,,. Så nu när alla Celicor va upptagna så fick jag tillbaka ROLLAN där allt startade för 25 år sen. De va kort !

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: ons 08 jul 2009, 23:54:12
av Vesa
Lite mer bilder

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: fre 10 jul 2009, 18:20:28
av TA12 Johan
Härliga action bilder :) rejält me snö ochså.Såg att du hade webrar/dellorto/solex på rollan.Jag är väldigt sugen på insug till weber till carinan,vart börjar jag söka :?: Mvh johan..

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: fre 10 jul 2009, 21:04:57
av Johnny Blade
Kul att hitta på en gammal vän,visste du var den fanns hela tiden?
Så det är alltså en 2T-C fast förgasare från 2T-G? Eller är det nå mer effektivt?.

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: lör 11 jul 2009, 19:51:24
av TA12 Johan
2T-G är de en 2T-C med dubbla solex eller :?: Satt den maskin i celica :?: va hette den isånafall :?: ST kanske..Mvh johan..

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: sön 12 jul 2009, 22:01:02
av fraSSe
Vilken varm känsla man känner när man ser bilden från Södertörnsrundan med en massa snö! Synd att dom vägarna inte lånas ut längre och att vintrarna är för milda. Bor i Haninge så man har lyft bilar sen slutet av 70-talet. Har tyvärr inte kört själv bara vart kartis där, den lades på is innan jag började köra själv.

Vilken maskin är bilen klassad med?
Jag kör starlet Gr.H och där är det bara 5K borrad till 1522cc som gäller.
Är tanken att den ska göras i ordning och tävlas med?

/
frasse

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: sön 12 jul 2009, 22:16:34
av SHySwe
Har personligen aldrig varit intresserad av rally, bara asfalt-sporter.
Men dom bilderna är så tilltalande att jag kanske måste kolla lite vad som händer i skogen häromkring!

Re: KE 25 Rallyrolla

Postat: mån 13 jul 2009, 15:03:58
av Vesa
Tror jag såg insug på nån Tuningsida annars kan väl nån tillverka sånt. Motorn 2T-nåt satt i en TA22, LT enligt uppgift.
En TE27(KE25 med T delar) är klassad med bl.a. 2TG. 2TC sen fanns det en på 1400 cc oxå.
Har aldrig rivit motorn så vet inte vad den innehåller Weber 45 or med extratraktorrör i allafall.
Visste ungefär var bilen fanns men inte hur mycket av den, hade önskat mer av den :evil:
Givetvis ska den tävla i historiska klassen upp till 1600cc. Förhoppningsvis Midnattsolsrallyt 2010.
En 5 K lämnar ju 170 Hk vilket flyttar bra på en Starlet.
Och vintrarna va mycke bättre förr här i söder :cry:
Ja en väldigt trogen vän va det, om jag minns rätt så bröt jag en tävling pga. att jag skulle ändra tändningen innan vi skulle åka men kände att bulten inte ville släppa så jag tänkte att det gör vi senare. Men hade väl vridigt så pass mycket att bulten gick av och fördelaren lossnade på andra sträckan. Av det lärde man sig att inte skruva mer när allt är klart för tävling samt att inte åka iväg med tanken att " det håller nog".
Själv var jag ute och kollade på MIRA rallyt som gick på hemmaplan och såg dom stora mästarna flyga fram på grusvägarna, det räckte för att jag bestämde mig för att testa tävla på riktigt i stället för att busa på allmänna vägar. Och sen va man fast, då sambon ställde såna krav som hindrade mitt intresse så avgick hon och det valet ångras inte :D Den som inte kört rally vet inte vilken kick det kan ge :shock:
Synd bara att det kostar ALLT eget plus en del andras oxå. :twisted: