Sida 7 av 8

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: mån 23 sep 2013, 20:18:08
av Zoomorphic
Inte för att vara en viktigpetter men visst vet du att det är en vänster gängad en? Så för att dra lös den måste du dra till höger inte vänster annars drar du bara åt den mer.

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: mån 23 sep 2013, 22:08:10
av Johnny Blade
Zoomorphic skrev:Inte för att vara en viktigpetter men visst vet du att det är en vänster gängad en? Så för att dra lös den måste du dra till höger inte vänster annars drar du bara åt den mer.
Nä,den är inte vänstergängad.
När jag väl hade den i skruvstädet så fick jag bort den (med en del våld).
Bild
Undrar om det är någon av de där lösa "backventilsfläpparna" som har nötigt hål i sidan inifrån?
Äh,skitsamma.Jag ska ändå inte använda det där.

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: tor 03 okt 2013, 18:04:59
av Johnny Blade
Efter att ha (smort upp) bromsoken och slipat skivorna så var jag lite osäker på om bromsarna var ok för besiktning.
Bild
Tydligen så...
Såhär hög CO har jag aldrig haft förr,undrar vad det beror på.Jaja, helt lagligt iaf.
Carinan har en underlig modell av flytande ok.Vad är det som gör att inte "kilarna" ramlar bort tro?

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: tor 03 okt 2013, 22:00:46
av Hemiyoda
fungerar förvånandsvärt bra dom där oken fast dom ser ut som dom gör. Iaf inga gummidetaljer som går sönder. :-)

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: fre 04 okt 2013, 19:30:54
av Johnny Blade
Jovars,dom var inte totalt fastrostade,fast dom såg så ut.

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: sön 26 jan 2014, 20:42:35
av Johnny Blade
Denna bil gör sig inte alls nå bra som vinterbil,den blir inte varm. :(
När jag körde hem bilen efter att jag köpte den(ca 11mil) så rörde sig knappt tempmätaren.Givetvis så bytte jag direkt termostat.
Efter det så blev den ändå inte varm. WTF!
Idag tog jag en tur på 3-4mil för att varmköra bilen.Näpp,tempmätaren lämnar bara sin sovplats 1mm.Den undre kylarslangen blir knappt fisljummen.
Vad kan det vara för fel? Jag har bytt termostat 2ggr och vattenpump en gång.Mätaren verkar stämma,motorn blir inte varm,inte heller kupen.
Det kan tilläggas att min andra Carina har samma problem,men inte riktigt lika mycket,det blir iaf fullvarm efter några mil.
Med motorvärmare så stiger tempen faktisk en aning.

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: mån 27 jan 2014, 08:51:56
av Hemiyoda
Har du kollat motorn med en såndär IR-termometer? Undre slangen ska ju helst va kall om man har en fungerande kylare. Kan berätta att 3T:n blir varm snabbt med annan kam och turbo. :)

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: mån 27 jan 2014, 09:17:48
av Johnny Blade
Nä.Inte med termometer,men jag känner för hand att den inte är tillräckligt varm.
Jag har haft en hel del 3T,alla har varit dåliga på att bli varma utom KE36'an.

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: mån 27 jan 2014, 10:57:40
av Hemiyoda
För effektiva helt enkelt. ;)

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Postat: mån 27 jan 2014, 11:07:13
av Zoomorphic
Kan ju bli avlagring och t.om. algbildning om du har för lite glykol så cirkulation blir i stort sett obefintlig. Men om den inte går varm på sommaren beror det hellre nog på yttre temperatur är helt enkelt för kall för motorn. Då kan man helt enkelt sätta för kylaren med nåt för att få upp tempen.