Sida 7 av 8

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tor 30 okt 2014, 17:01:14
av Johnny Blade
Jag får se om det hinner bli halt innan jag kör in den på vinterförvaring.Jag har provat ABS'en lite smått förut,men inte tänkt på om det bara var fram.
Nu fann jag att bakoken var i sämre skick,så nu är det okrenovering som gäller.Citronsyra och honing får räcka.Gummit var bra(iaf på höger sida).

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: mån 04 maj 2015, 21:53:29
av Johnny Blade
Efter att ha stått orörd sedan i höstas...

Det är nästan lite väl lättstartad.Hmm!

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: fre 18 sep 2015, 17:53:32
av Johnny Blade
Jag rev bromsarna fram för att serva lite.
Jag förstår inte varför dom valde att ha M9-bult till oket på dessa.M8 eller M10 hade fått plats hur bra som helst. :? :?:

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: lör 19 sep 2015, 21:16:44
av Fnys
Johnny Blade skrev:Jag rev bromsarna fram för att serva lite.
Jag förstår inte varför dom valde att ha M9-bult till oket på dessa.M8 eller M10 hade fått plats hur bra som helst. :? :?:
Tror aldrig någonsin att vi sålde en M9-skruv när jag jobbade på ett lager som sålde industriprodukter och fästelement. Är det vanligt i bilindustrin och återfinns den storleken på fler ställen på din bil?

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: lör 19 sep 2015, 21:38:50
av Johnny Blade
Nä.Det är väldigt ovanligt.Det verkar som om man hittar en 62mm's M9 även till bakoket.Annars vete katten.
http://www.toyodiy.com/parts/xref?s=901 ... J=on&mG=on
Jag minns att jag köpte en sån bult från Toyota för en massa år sedan,men jag minns inte till vilken bil.Det kan varit till denna fast andra sidan eller bak.
Hur som helst så var bara skallen runddragen,det löste jag genom att svetsa på en mutter uppepå.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: lör 19 sep 2015, 21:47:00
av Johnny Blade
Den här glidpinnen hade rostat fast.Det verkar som om jag aldrig har plockat isär detta.
Bild

Efter ett dygn i citronsyra...
Bild

Nu borde bromsarna inte trilskas på något år igen.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: lör 19 sep 2015, 22:08:44
av Glenn
M7 ser man ju då och då även om det är ovanligt, M9 vet jag inte om jag hittat nånstans.

Annars brukar ju japanska biltilverkare ha dille på fingängade M-skruvar.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: lör 19 sep 2015, 23:32:34
av Johnny Blade
Ja,fingängar mm(1,25) brukar det vara,även i detta fall.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: sön 20 sep 2015, 13:14:13
av cheetah1
M9 är standard på alla tyska bilar på glidpinnarna. Dom enda jag hittade som hade renoveringssats till vettigt pris och godtagbar kvalitet var, hör och häpna, Biltema.

Det jävliga var att det var samma stigning som på M8, så jag trodde bergfast att det var en sån jag skulle ha, så det blev dubbelresor in till storstan den dagen... Skulle dessutom på långresa dagen efter, så det var lite "spännande" men det blev bra till slut. :)

Edit: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000030995/

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: sön 20 sep 2015, 19:10:22
av Johnny Blade
Det var värst.Mina gängor har dock alltid varit bra. :thumbup: