Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Japp, Schmids polermedel i olika hårdheter på bänkmaskin o olika lumptrissor.

MVH/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Med sjuklig disciplin tvättade o polerade ja lite rostfritt, började demontera fronten, rullade fram motolyft och stativ.
Tanken när jag kom var att fixa det rostfria enbart:P

Liten 50/50 på det rostfria, sjukt tråkigt jobb men det blir verkligen pricken över i.
Bild

Nu finns de lite plats, hoppas ja kan skruva o lufta ur motorn i mrgn.
Bild


Sportfronten!
Bild

Är jäkligt lur hur ja ska göra med fronten oxå, vill ha en läpp men den ja har idag ta bort de rostfria detaljerna, så ja tror ja måste beställa en ny..

Over & Out/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Nu är iallafall motorskrället urtagen och tvättad.
Började rensa rent i motorrumet oxå, härvan väck kopplings o gasgrejor.
Soppaslangarna lösa men får sitta kvar tills bilen ska på lack.
Bromsrör o cylinder hoppas ja hinna i mrgn.

Dyngig, Degreaser Pro och Poweclean, mördarborste och pensel så!
Bild

Bild

Tadaa!

Bild

Så motorrummet.
Bild

Kylarn fick sig oxå lite kärlek, man kan ju inte ha massa vikta flänsar..
Bild

MVH/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Det blir som små ospektakulära uppdateringar men annars blir det lätt inga alls..
Så ikväll fick ja äntligen byta hål!
Ned från lyften och in i tvätthallen o spola ur motorrummet ordentligt.
Mkt skit ,men snyggt under!

Bild

Bild

Bild

Rätt färsch framvagnsbalk för att va 40+:)
Bild

Och lite tvättade delar.
Bild

Trevlig helg folks!
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Har smugit i tråden ett tag och kände att jag nu måste göra mig till känna.

Fantastiskt kul att se att du hittat en så fin bil!! :thumbup: Jag fick tag i en RA23 i liknande skick i början på 90-talet som jag totalrenoverade. (Den står nu i garaget på mitt "nya" hus.) Min bil var nästan lika bra skick som din, men inte riktigt, och min renovering har mycket amatör över sig. Hade jag gjort den nu hade det blivit mycket bättre efter att ha sett ALLA bilrenoveringsprogram på TV. En hel del val jag gjorde ångrar jag idag och drömmen är att kunna göra om och göra rätt men det är nog inte så stor chans att det blir av...

Jag känner dock igen känslan du förmedlar, man skruvar isär och tvättar och det visar sig att det mesta är friskt och hårt! Det är en underbar känsla!

Följer tråden med stort nöje och ser fram emot dina framsteg!

Kanske lägger jag ut min bil till försäljning här på forumet om det finns spekulanter. Jag vill gärna att bilen hamnar hos någon "japanese pony car"-entusiast om jag bestämmer mig för att sälja! I så fall blir det en lång säljestråd där jag beskriver allt jag gjort och visar bilder. Bilen har en ganska speciell historia och bara chassienumret gör bilen unik: RA23000411. Det är alltså 411:e RA23:an som lämnade bandet i Japan (vilket det finns papper på)! Hur en så tidig bil i serien hamnade i Sverige kan vi bara spekulera i.

Sorry att vi hamnade lite OT här, men det är mitt första inlägg här på forumet så jag hade samlat på mig lite. Åter till din renovering! ;)

Mvh
Fred
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Upp med bilder på kärran vetja!
Jag jobbar ju med bilar o gör en del liknande arbete år kunder, men detta är första gången på nästan 10 år jag gör något seriöst åt mig själv.
Och är det något jag lärt mig är det hur mkt enklare det går och hur mkt bättre det blir att börja med ett bra objekt.
Har jag ingen personlig relation till bilen som ska renoveras skulle jag betala bra mkt mer för ett bra objekt än ett dåligt.

Problemet jag har med detta är tiden, om en månad eller 2 har vi arbete upp över öronen o lite till och jag har tänkt att komma riktigt långt på den tiden, samtidigt som man har 2 småbarn, hund och hem att sköta:)

En annan sak är att det ju inte är helt enkelt att få tag i vissa grejor till dessa.

Men jag är riktigt optimistisk och kommer nog göra ett kvällspass ikväll o ev i mrgn oxå.

MVH/
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Ska se ifall jag kan hitta några bilder och lägga upp. Har man något album i det här forumet?

Ja, tiden är ju oftast det största problemet men i mitt fall även orken då jag inte är riktigt kry. Sen är mitt garage inte riktigt renoveringsvänligt, det är lite trångt och så, men skulle jag verkligen vilja så skulle det nog gå.

Delar är ju också problem som du skriver. Ebay är helt klart bästa källan men vissa saker är omöjliga var man än letar. Jag skrotade en 77:a när jag fick tag i min 76:a och då behöll jag en hel del prylar som jag tänkte kunde vara bra att ha. Bland annat har jag en komplett uppsättning glas, borträknat vindrutan. Jag vet inte, men har en känsla av att ett kvartsglas är i princip omöjligt att köpa nytt.
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Ja vi får se ska nog slå en signal till veckan o se om det finns nått intresse att hjälpa till.

Va bort en sväng ikväll, ingen större succé resultatmässigt, men ja började slipa lite vilket jag bävat för då ja trott det skulle kladda en massa, men det går som en dans.
Riktigt skönt.

Finns några bucklor o dörruppslag så ja plockade fram riktmaskinen som är en fantastisk uppfinning.
Dels kan man svetsa fast spetsen och bända ut bucklor, men i detta fallet använde ja en krymp funktion som med värme gör att man krymper plåten så att den rätar ut plåten som töjt sig.
från att plåten varit alldeles svajig till hård o rak på en minut:)

Bild

Har avsiktligt väntat med att ta bort gummilisterna mellan inner o ytterskärm av rädsla för rost, och det var inte helt obefogat men bättre än ja trodde:)
Bild

Slipa av .
Bild

Och på med syra.
Bild

Så låter vi detta dra tills i mrgn så får vi se om det blir nå bra:)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av cheetah1 »

Paxman skrev:Ska se ifall jag kan hitta några bilder och lägga upp. Har man något album i det här forumet?

Ja, tiden är ju oftast det största problemet men i mitt fall även orken då jag inte är riktigt kry. Sen är mitt garage inte riktigt renoveringsvänligt, det är lite trångt och så, men skulle jag verkligen vilja så skulle det nog gå.

Delar är ju också problem som du skriver. Ebay är helt klart bästa källan men vissa saker är omöjliga var man än letar. Jag skrotade en 77:a när jag fick tag i min 76:a och då behöll jag en hel del prylar som jag tänkte kunde vara bra att ha. Bland annat har jag en komplett uppsättning glas, borträknat vindrutan. Jag vet inte, men har en känsla av att ett kvartsglas är i princip omöjligt att köpa nytt.
Hej! Minns inte hur det blev, om vi startade nåt album, men i vilket fall som helst lär det inte gå att lägga upp nåt om man inte är Pay User isåfall. Annars kan jag rekommendera en tjänst som heter photobucket.com.
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Jag kan ju alltid lägga upp bilderna i mitt Picasa-album och länka dit.

Det är så kul att se bilderna på hur TA22:an är konstruerad. Otroligt mycket ser precis likadant ut som på RA23:an och ändå är det mycket som skiljer. Det skulle vara lite kul att veta vilka prylar som är "interchangeble" mellan de två modellerna. Det är nog ganska många prylar som passar rakt av.

Vad är det för motor i din bil? Är det 8 RC-modellen som väl är 1,6 liter?
Skriv svar