Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Glenn »

Är det originallager eller "pirat" du köpt ? ..jag ahde inte monterat på piratlager i onödan personligen.

..Sen beror det ju på vilken nivå man ska lägga sej på, men lager som inte har några problem finns det ju egentligen ingen anledning att byta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Nja alltså Toyota lokalt menar att dom kanske vid tillfälle kan hjälpa till att leta delar om jag kommer med en lista med artikelnr..
Och det verkar jäkligt svårt att få tag i org delar nu överlag faktiskt.
Samtidigt så tex hjullager är knappast sämre om dom kommer från SKF än om det står toyota original på dom..

Men det jag får tag på org köper jag org.

MVH/
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Jag bytte lagret i generatorn på min RA23, på det stod det SKF så det var hur lätt som helst att få tag i ett nytt hos lokala kullagerfirman, kostade några tior bara. Det skulle förvåna mig mycket om du hittar några lager det står Toyota på, jag har svårt att tro att de skulle tillverkat några lager alls "in house". Generellt är det väldigt få saker i en bil som tillverkats av märket själva, det mesta tillverkas av underleverantörer och mycket är märkesöverskridande.

Har du kollat vad lagren skulle kosta om du köper dem av någon lokal kullagerfirma? Det är förvånansvärt billigt och talar du om vad du ska ha dem till kanske de tycker att det är lite kul och ger dig lite rabatt. Så var den när jag behövde lager till min gamla egentillverkade båtvagn, killen tyckte det var roligt att någon lagade istället för att slänga bort och köpa nytt så kompletta lager gick på typ 200 spänn! Detta var till ett gammalt husvagnsunderrede.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Glenn »

Står det SKF eller NSK på dom så är dte väl en sak, men står det huang-chung-chong eller nåt så..

Sen kan ju hjullager vara lite special också, inte så säkert att det är vanliga standardlager, även om det med lite tur är det här.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Nä som sagt så försöker ja köra på org, annars kvalitetsprylar.

I eftermiddag så han jag i alla fall med att plocka isär huvudbromscylinder och vacumklockan vad den nu kallas fackmässigt.
Bild

Cylindern hade en hel del rostangrepp och ärg så ja tog o beställde en ny, och vakuum delen ska ja kolla så den funkar, o måla upp, så nu ligger den inplastad med färgborttagning.
Bild

Det viktigaste va att ja fick lös org dekalen med klistret så ja kan montera den igen:)
Bild


Lacken på batterihyllan vart nog lite fel vid tillverkningen, men den va lätt att få av i allafall:)
Ner i rostbadet o på med ny lack.
Bild

Lille kusinen fick komma in i värmen oxå.
Bild



Glenn skrev:Står det SKF eller NSK på dom så är dte väl en sak, men står det huang-chung-chong eller nåt så..

Sen kan ju hjullager vara lite special också, inte så säkert att det är vanliga standardlager, även om det med lite tur är det här.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Neblade »

Jag är mycket imponerad av tempot och utförandet av jobbet du gör! :)
Inspirerande!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Smicker kommer man inte långt med när man har ett eget projekt som e 7 resor mer avancerat, det jag gjort hittils är ju bara rivande, det som e spännande är ju när den ska ihop igen..

Men jag känner mig fortf inspirerad o så länge man gör det kan man ju få till det mesta:)

Trevlig helg/

Neblade skrev:Jag är mycket imponerad av tempot och utförandet av jobbet du gör! :)
Inspirerande!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Fick en kartong med Thaigrejor, Kylarslangkar, blinkers, tanklock och skyltbelysning.
Allt ser bra ut förutom skyltbelysningen som är billiga kopiior, men nått kanske man kan använda iaf.
Dom ja har org är finare.
Bild

MVH/
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av fireblade »

Kapten Haddock skrev:Fick en kartong med Thaigrejor, Kylarslangkar, blinkers, tanklock och skyltbelysning.
Allt ser bra ut förutom skyltbelysningen som är billiga kopiior, men nått kanske man kan använda iaf.
Dom ja har org är finare.
Bild

MVH/
Trevligt att se att det är fler som får paket...:)
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Han med en liten sväng i em oxå.
Riktade lite uppslag så det är klart.
Bild

Sen körde jag Acid Celan Gel på vakumklockan så den e färdig för ny lack:)
Bild

Bild

Bild

Sen har ja inte kunnat låta bli att börja jaga motorgrejor även om ja tänkt vänta med det, får se hut det går;)
Skriv svar