Nyare stereo i Avensis 2011

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av MScME »

Hade en Opel Vectra OPC en gång i tiden som saknade den stora stereon med GPS, vilket var ovanligt och ballt på den tiden.
Förutom att den (stereon) var ohyggligt svår och dyr att få tag på så var det sannerligen inte bara att stoppa in i bilen, utan då var det fråga om att mjukvarumässigt gifta den nya stereon med bilen, vilket krävde både specialkompetens och specialverktyg.

Nu säger jag inte alls att Toyota gjort likadant, men biltillverkare kan försvåra väldigt mycket när man vill efterkomplettera bilen, och jag tror inte det är ovanligt att det är mer komplicerat än att se till att den passar i hålet och att kontaktdonen passar. Och redan där brukar man ju kunna stöta på patrull...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av helvetes »

MScME skrev: fre 20 sep 2019, 20:22:02 Hade en Opel Vectra OPC en gång i tiden som saknade den stora stereon med GPS, vilket var ovanligt och ballt på den tiden.
Förutom att den (stereon) var ohyggligt svår och dyr att få tag på så var det sannerligen inte bara att stoppa in i bilen, utan då var det fråga om att mjukvarumässigt gifta den nya stereon med bilen, vilket krävde både specialkompetens och specialverktyg.

Nu säger jag inte alls att Toyota gjort likadant, men biltillverkare kan försvåra väldigt mycket när man vill efterkomplettera bilen, och jag tror inte det är ovanligt att det är mer komplicerat än att se till att den passar i hålet och att kontaktdonen passar. Och redan där brukar man ju kunna stöta på patrull...
Så kan det nog absolut vara. Verkar dock som att det i vissa fall är mer eller mindre plug ang play, med någon mindre justering av nån kontakt. Vore dock drygt att plocka ner hela instrumentpanelen för att sen inte få det att funka... Finns ju som sagt OEM-varianter, typ android, som verkligen bara ska vara att stoppa i, men de kostar ju lite.
DannoDon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 jan 2018, 11:32:47
Bilmodell: Toyota Auris Hybrid
Årsmodell: 2011
PostOrt: Göteborg

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av DannoDon »

Hej!

Se mitt tidigare tråd: https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 16&t=13497

Summa summarum, jag var helnöjd med denna Android-version från Kina. Dock har jag bytt in bilen i förmån till en RAV4 Hybrid men fram till dess så fungerade stereon ypperligt och jag förmodar att den kommer hålla ett tag till :).
Skriv svar