USB-minne med musik aktiveras ej

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
boisare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 sep 2020, 21:57:58
Bilmodell: Toyota Corolla Touring Sports
Årsmodell: 2020
PostOrt: Landskrona

USB-minne med musik aktiveras ej

Inlägg av boisare »

Hej,
har nyligen köpt en ny Toyota Corolla Touring sports.Jag har förgäves försökt använda ett usbminne för
uppspelning av musik i musikanläggningen.Jag sätter i minnet i uttaget och tittar på skärmen där alla ljudalternativ finns,fm-radio o s v.
Alla dessa är aktiverade och jag kan välja att lyssna på dessa.USb-ikonerna(finns ju 2 st) är däremot inte aktiverade och går därför inte att trycka på.Har provat flera olika usbminnen och inget av dem "hittas"av musikanläggningen.Har ni något tips på vad jag kan göra för att få det att funka?
Tack på förhand,
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: USB-minne med musik aktiveras ej

Inlägg av cheetah1 »

Vilket filsystem är USB-minnena formaterade till, och hur stora är dom? Trots att det är 2020 förekommer det fortfarande system för USB-minnen som inte kan hantera vissa filsystem eller för stora minnen. Det bör finnas en spec på vad bilen kan läsa nånstans i manualen.

Kuriosa: Vi använder i vissa produkter vi tillverkar på jobbet en elektronisk styrenhet med dataloggning, som bara kan logga till minnen som är 4 GB eller mindre. Detta går i stort sett inte att få tag på längre, Biltema verkar vara den sista inhemska handlaren som säljer så små. När dom slutar vet vi inte riktigt vad vi gör.
boisare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 sep 2020, 21:57:58
Bilmodell: Toyota Corolla Touring Sports
Årsmodell: 2020
PostOrt: Landskrona

Re: USB-minne med musik aktiveras ej

Inlägg av boisare »

Hej,tack för ditt svar!
Filsystemet vet jag inte men de minnen jag provat är relativt stora(64 gb),kanske kan det hänga på detta...?
Ska ta och prova med ett litet minne,har några sådana liggande från många år tillbaka.Minns att det var strul med överföring av data från en musikanläggning jag hade som kunde överföra musik från lp och kassett till usb-dock klarade inte heller denna apparat större usbminnen utan det funkade bara med de små! Tack så länge!/Stefan
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: USB-minne med musik aktiveras ej

Inlägg av riclin »

Ingen aning om detta hjälper dig, men värt ett försök.

http://www.tcorolla.net/listening_to_a_ ... e-237.html
boisare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 sep 2020, 21:57:58
Bilmodell: Toyota Corolla Touring Sports
Årsmodell: 2020
PostOrt: Landskrona

Re: USB-minne med musik aktiveras ej

Inlägg av boisare »

Tack för hjälpen! Har lyckats få ett mindre minne att fungera så är en bit på väg :)
Skriv svar