Iphone Rav4 -08

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Dale »

Med en sån så gåre iaf inte köra spotify till bilstereon utan bara "mp3"-spelare delen. Ska man köra spotify i bilstereon via iPhonen så blire troligtvis någon av nedan förslag.
  1. Antingen en 3,5 mm stereo propp mellan iPhonen och bilstereon (AUX uttaget jag undrade om du hade typ).
  2. Blåtands mottagare till AUX / Line in på bilstereon. Typ Belkin Bluetooth Music Receiver, Logitech Wireless Speaker Adapter for Bluetooth Audio Devices eller iZound BTR006 som har USB anslutning för strömmatning. Dom flesta drivs av 5 volt så man lär ha en typ cigguttag till USB uttags adapter mellan.
  3. En separat HF med FM-sändare för att få ut ljudet i stereon men då lär man se till att få en FM-sändare som har stöd för RDS trafikmeddelanden för har den inte det så lär man stänga av den funktionen på bilstereon å då missar man ju trafikmeddelanden i radion ist.
Enkelt? Jag kanske bara krånglar till det. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Jo jag hänger med hur du tänker. Tycker att detborde fungera att köra mp3 från en iPhone är då samma kontakt på iPhone och iPod som de verkar och går det att köra mp3or med iPhonen så går spotify också med låtbyte osv. Är då så när man kör med headset dock så är ju de via 3,5mm pluggen.

Ska ta kontakt med dension Sverige och höra vad tusan dom säger för känns lite tvetydigt på deras hemsida faktiskt. Annars så får man helt enkelt ta och slänga in en vanlig 3,5mm. Hade de i BMWn och jag klarade mig fint dock så hade de vart skönt att kunna syra från ratten.

Förresten kollade en extra gång och jag hade ingen 3,5mm fast de kanske framgick.

Edit: En blåtandmotagare borde väl inte fungera med tanke på att man har mobilen inkopplad redan på handsfree. Fast å andra sidan så kan man köra med ipaden men inte alltid man har den med sig.
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Ska försöka ta mig tid och lossa på spelaren i helgen och se om jag ens kan koppla in något i den för du kunde inte och du hade också inbyggd växlare eller?

Kanske blir i slutändan att man får sitta med en fm-sändare. Eller så byter man ut hela huvudenheten men tyvärr så har ju BRL lämnat Luleå så är nog en bra bit nedåt innan man kommer till en kunnig handlare :thumbdown:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Dale »

Pederp skrev:Edit: En blåtandmotagare borde väl inte fungera med tanke på att man har mobilen inkopplad redan på handsfree. Fast å andra sidan så kan man köra med ipaden men inte alltid man har den med sig.
Skiljer sig mellan blåtandshandsfree (HF) och blåtandsljud (A2DP). Hemma har jag en Belkin blåtandsmottagare till hemma stereon som jag har parat ihop iPhone för att använda när jag skall lyssna med musik. För att ringa så har jag ett Jabra handsfree lurar (Jabra Halo 2). När jag ringer så blir stereon tyst och ljudet går ut i lurarna ist för att efter samtalet är klart återgå till stereon. Borde funka likadant i bilen med. Många av dessa eftermarknads blåtandsprylar gör att man även kan koppla ihop flera saker med varandra så jag kan även köra musik från iPad till stereon eller Jabra lurarna. I bilen har jag ett blåtandshandsfree med FM-sändare (Jabra Cruiser 2) där både ipad och iPhone är ihopkopplade som telefon respektive musikspelare. Telefonidelen har prioritet så den tystnar ner musiken. Hade iofs kunnat köra både musik och telefon från iPhonen men iPhonen har bara 16GB minne å iPad 64GB så de får plats med mera på den. Rörigt? Njä, kul stafvas de. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Jaha de är så. Funkar de på så sätt så hade det ju vart alldeles perfekt. Kabellöst är ju hur fint som helst.
Har då skickat ett mail till Dension Sweden så väntar på svar.

På tal om bananer så var jag in idag med bilen på återförsäljaren som jag köpte den av för jag hade ett klånkande ljud från vänsterfram det som troddes vara ett lätt fel visade sig vara betydligt mer. Dom åker på att byta bakväxeln och en massa annat i framvagnen. Var en fin lista på saker som dom var tvungen att byta.
Vad fasen gör en bakväxel och vad tusan ska man göra för att ha paj en sån egentligen det som var fram kan man ju förstå räcker ju med att det hugger till ordentligt snö/asfalt.
Känns då skönt att få de bytt då är det inget man behöver fundera på över tiden man kommer ha den här bilen.
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Har fått svar nu från DensionSweden och det går inte alls till min bil enl vad dom säger. Ska inte gå att koppla in den bakom stereon alls men han länkade till en annan grej dom hade som man kopplade in en aux via antennkontakten. Så får väl se då hur det ser ut bakom spelaren.

http://www.densionsweden.se/index.php?cPath=77

Men som sagt då blir det ju att man får laddning och en vanlig aux.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Johnny Blade »

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Johnny Blade skrev:Biltemas är mycket billigare. ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... tor-31584/

HA! se på fan :D
Kanske man borde ta sig en tripp till Lule i veckan :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Dale »

Tänk att man får det man betalar för. Vill man har Brus Sprängsten i bilen så får man det. ;-)
Sen kan det ju vara lite si och så vad det gäller stödet för trafikinformation via RDS med. Allt som glimmar är inte bara FM-sändare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Dale skrev:Tänk att man får det man betalar för. Vill man har Brus Sprängsten i bilen så får man det. ;-)
Sen kan det ju vara lite si och så vad det gäller stödet för trafikinformation via RDS med. Allt som glimmar är inte bara FM-sändare.
Nä så sant så sant, dock var det ett lågt pris och funkar det inte som man vill kan man alltid lämna tillbaka de :) Fast har inte ännu kollat på vanliga fm-sändare.

Hur är det med ljudkvallan på såna nu för tiden? VÄLDIGT många år sen jag pillade med en sån och då var det värdelös ljudkvalla.

Edit: Efter att ha surfat runt en massa så har jag kommit fram att det ska fungera lika bra med en iphone inkopplat som en ipod så länge det är "breda" kontakten. Med andra ord fungerar mp3-spelaren (ipod) i telefonen alldeles utmärkt med att byta låt på ratt osv och det medför att det fungerar också att göra det i spotify för den telefonen "ansluter" spotify till ipod-delen av iphonen.

Dessvärre har jag märkt lite att många har problem med laddningen på telefonen på äldre modeller av anslutningar pga av att ipod laddar vid 12volt och dom 3gs och framåt med 5v.

Sen så har jag annars lyckats kraffsa fram genom en massa lurkande på TCS Wiki vad tusan det troligtvis sitter för bluetooth i bilen.

http://www.toyota-tech.eu/aimuploads/%7 ... 0569-0.pdf

Där den sitter inkopplad längst till höger sett bakifrån på spelaren och en mute-kabel sitter inkopplad på stift 6 i kontakten bredvid.

Sen hittade jag att Toyota har en orginaldel för inkoppling av Ipod som kopplas in i den som man kopplade in mute-kabeln i.
Undrar om dom två skulle fungera att köra tillsammans.

http://www.toyota-tech.eu/aimuploads/%7 ... 0881-0.pdf

Hade vart fint att få se kontakten som man kopplar in ipod-interfacen med om den ens använder stift 6. Detta ska tydligen iaf vara kompatibelt med stereon som sitter i bilen som det verkar men då är de om det går att köra samtidigt eller om något knasar ur rejält.
Fan hade vart fint och få kunnat testa om det hade gått överhuvudtaget, känns pissigt att beställa nå och sen går det åt helvete.

Fan vad de känns som om jag tjorvar ihop grejer nu. Men stör mig lite att jag fick svaret jag fick av Dension. Antar att det beror på att det inte finns någon extra anslutning till en cd-växlare på spelaren med tanke på att det är en 6skivors integrerad i den.

Eller så kan man ju alltid riva ut allting och sätta in en dubbel din med en jäkla massa fräsiga prylar i, hade det inte suttit en blåtand som jag gillade i den så hade jag inte ens funderat i andra banor.
Skriv svar