Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Ja, nä du förbrukar ju allt vad nybilsgaranti heter om du börjar trimma och modifiera bilen. Och det är det inte värt, så det lär inte komma på fråga :p
Beräknad leverans är den 30e Augusti så det är bara att vänta nu, olidlig väntan nästan, hehe!
Ska bli fint med en bil som faktiskt har lite utrustning (eluppvärmda säten, eluppvärmda backspeglar, farthållare, klimat anläggning, keyless start etc :) ) i sig med jämfört med mina förra bilar, 2st Supras och nu har jag en Mitsubishi Evolution som ska säljas.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av YarisMek »

Grattis JesperD, tror du kommer vara riktigt nöjd med bilen. Håll gärna oss uppdaterade hur du upplever den när du har haft den ett tag. Bilens egenskaper osv.
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Tack :)
Kommer att ha semester när jag får bilen så jag hade tänkte ta den för en rejäl åktur. Både långväga motorväg för att se hur bekväm den är långa sträckor. Sen lite snäva landsvägar och öde parkerings platser kanske :twisted: Ska skriva ett litet trevligt inlägg här när jag haft den ett tag så kanske fler hakar på och köper sig en :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Neblade »

Jesper, det låter kul! Grattis till köpet, skriv gärna vad du tycker om bilen när du väl fått köra den ordentligt. :)

Sen vill jag kommentera mitt förra inlägg här ovan. Effekt är ju alltid kul, och turbomotorer är också kul. Men för en banåkabil behöver inte alltid mer effekt vara roligare, enligt min mening, jag tror 200 hk är precis lagom för att det ska bli fruktansvärt kul på bana! :)
T-sport motorn hade en liknande karaktär, där man fick växla ner en två - tre växlar för att få ordentlig fart vid omkörningarna. Men det var lite av charmen med den motorn också, synd bara att den varvade så tokigt mycket på 6:an. Provade aldrig vad man fick för varvtal med GT86 på 6:e växeln på motorväg.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Jo, 2ZZ-GE motorn var ju också känd för att kräva vädligt mycket varv, vilket också varenda motorjournalist som provkörde T-sportarna klagade på :)

(Detsamma gäller ju många av hondas motorer också för den delen) ..men problemet var inte det tycker jag, utan den stora svackan i mitten..


Apropå keyless start, tjejen som lämnade ut nyckeln till mej sa typ "Ja, och så är det nyckellös start, du kan lägga den i facket eller ha den kvar i fickan", i helsike säger jag, bilen reagerade inte alls på startknappen när jag hade nyckeln i fickan, men däremot funkade det fint när jag la den i det avsedda facket.

När det är så föredrar jag nog faktiskt en riktig nyckelstart så man känner att man har kontroll på grejerna.

Sen noterade jag också att man var tvungen att hålla ner kopplingen frö att kunna starta, det stör mej, men så är det ju tex på farsans yaris också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av cheetah1 »

Det där med kopplingen är ju vansinne. Vad händer om man får motorstopp i en järnvägskorsning?
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Jag hade gärna sett att man kunde välja bort tex nyckellös start för då kan man säkert spara ytterligare några tusenlappar på priset :)
Det flesta nya bilar idag kräver att man trycker ner kopplingen för att kunna starta. En säkerhetsåtgärd kallar dom det, just för att man inte ska kunna "hoppa" iväg.
Men det är ju en klar nackdel vid motorstopp i en järnvägskorsning (fick tom lära mig det på körskolan att man skulle köra på starten om man fick stopp mitt på järnvägen).
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

Jag hade också gärna sett en "naken" GT86 till ännu bättre pris. Bort med dimljus, pekskärm, keyless, vingen etc samt tygklädsel. Fast jag hade nog gärna kryssat i en del av sakerna ändå :silent:
I Japan kommer en riktigt naken variant, med plåtfälgar & olackade kofångare. Undra vilken kundgrupp de flörtar med där :roll:

Eftermarknadsprylarna sprudlar redan. T.om Toyota själva har tagit fram en massa lull lull. Överladdning i form av turbo eller kompressor ska också finnas att bulta på, men det blir förmodligen inte så vanligt här i vårt land. Men USA & Japan torde inte dra sig för att våldföra sig på modellen.

Låter kanonroligt att du beställt en Jesper. En kompis har också beställt en, & den hämtas imorgon kl. 10. Blir med automatlådan, så det blir spännande & se hur paddlarna fungerar. Själv gillade jag den manuella riktigt mycket, men vore kul om de lyckats lika bra med den andra lådan.

Vilken färg valde du?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:(Detsamma gäller ju många av hondas motorer också för den delen) ..men problemet var inte det tycker jag, utan den stora svackan i mitten..
Du körde la också den gråa som Toyota Rissne hade ett tag. Just det här att det absolut inte hände alls mycket i mellanregistret tänkte jag också på. Det var väldigt tydligt märkbart också. Kan det varit just denna bil som var så?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Jag ahr faktiskt en inbjudan från toyota åkersberga om att provköra deras exemplar, kasnke borde göra det :)

(gjorde en intresseanmälan på det innan jag hade kört den i rissne, och när jag fick mailet så svarade jag inte efterssom jag redan hade kört)

Hade varit kul att provköra ett ex med paddlarna med, fast jag är 90% säker på att jag föredrar riktig H-låda.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar