Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

Ja jag var in till Kungenskurva en sväng, som hastigast en kvart innan de stängde. Men blev inte mycket mer än en provsitt, innan de skulle köra in bilen tyvärr. Han inte justera så mycket men satt helt OK, är omkring 190cm. De undrade om jag skulle beställa en på en gång.... saken görs ju inte bättre att de talar ett annat språk där nere, än vi gör här uppe :roll:

Men på måndag ska jag förmodligen få stifta mig en närmare bekantskap med bilen också. Blir spännande, jag är som många andra lite orolig att "fastna" för bilen. Fast det är ju bara roligt om Toyota äntligen lyckats komma med en ny rolig bil, sen om det blir köp nu eller sen är ju en helt annan femma. Personligen skulle jag gilla om den om som cab fram över!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Rolig är den ju absolut, jag tror den absolut har potential att sälja mycket mer än MR2, även om den kanske inte kommer att bli en sådan försäljningssucce som Celican.

Lite märkliga stolsinställningar var det ju f.ö, men efter ett tag fick man till det så det passade :)


Det känns som att man siktat in sej på Nissan 350/370Z segmentet, den har förvisso typ 100hk till, men kostar också 100k mer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

Får passa på att nämna att jag också tyckte GT86 blev en lyckad vagn. Nu har jag bara provat med hängslen & livrem (anti-hit&dit-system) på blöt landsväg. Men det var inget jag upplevde som störande, noterade aldrig att de grep in annat än vid lite för plötsligt uppsläpp med kopplingen. En pedal som hade väldigt kort slag fö. lite ovant när det var ett tag sedan en sportigare bil kördes, men annars bara trevligt när man vant sig!

Lådan gillade jag skarpt, tajta fina lägen & utväxlingen mötte bra på alla växlar. Stabil & fin på vägen, ingen vinglig bil detta. Den går dit man vill, utan diskussioner.

Stolarna satt jag bra i, även om lårstödet kunnat få vara lite kraftigare. Möjligt att det gått att justera in lite bättre, men det var trevligare att köra än att meka med stolen. Så det får jag titta på nästa gång det blir aktuellt. Ryggstödet & sidostödet var helt kanon för mig, kramgoa stolar.

Ljudet brummade på lagom mycket, ganska tyst på lägre varv men gjorde sig fint på högre. Precis som det ska vara i en vardagsbetonad sportbil. Överlag så skulle jag säga att bilen är väldigt lagom i mycket, inte extrem utan bara trevlig & underhållande att köra :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Neblade »

Neblade skrev:Jag måste sluta titta på filmer om bilen, och jag får absolut inte provköra någon. För jag är rädd att jag ska fastna för den o bli tvungen att ta ett billån... :lol: :shifty:
IMAG0202_m.jpg
IMAG0202_m.jpg (97.5 KiB) Visad 3061 gånger
Råkade göra ett stort misstag igår, var i krokarna o svängde förbi Toyota i Linköping. Sprang på försäljningschefen och var tvungen att fråga när de skulle få in GT86:an då jag inte såg någon i utställningshallen - 5 minuter senare var jag ute och provkörde... :wave:

Otroligt trevlig växellåda med distinkta och korta slag. Bra känsla i koppling och broms, tog väl två starter innan man hittade rätt på det ganska korta dragläget på den kortslagiga kopplingen. Men bra känsla! Stolarna var riktigt trevliga, med bra sidostöd och bekväma. På gränsen till breda för mig kanske, bara ett tecken på att jag borde ta mig tillbaka till gymmet igen. ;)
Jag är för feg för att våga känna ordentligt på väghållningen med en lånad bil, men känslan var förtroendeingivande och väldigt komfortabel på Linköpings dåliga vägar. Motorljudet på tomgång är i princip obefintligt, var tvungen att kolla efter en gång om motor verkligen var igång. Men på lite högre varv morrar den, men ändå för lite för min smak. Men både komforten och avgasljudet är säkert något där det kommer finnas en hel uppsjö med eftermarknadsprylar inom bara ett litet tag! :)

Nu har jag inte kört så många olika bilar, men jag skulle jämföra känslan med en annan bil så skulle det vara att köra en MR2 i chassit, det är det bästa jag har att jämföra med. Men den kändes lättare (tjänstevikt 1300 kg, vad väger en MR2 mkII egentligen?). Motorn var trevlig och att det inte sitter någon turbo ser jag bara som en fördel på en sån bil, som inte är tänkt till rattlåsracing.

Så jag antar att det bara är att sätta sig o göra en budget o se hur länge man måste spara innan man har råd att köpa sig en egen... :wave:

GT86 får :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: av fem möjliga.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Jag förstår iofs inte hur man kan tycka den är en fördel utan turbo, vaddå för rattlåsracing ? en välavstämd turbo ger ju en fin effektkurva, det är ju inte direkt som SAAB 99 turbo med ketchupflaska numera. Snarare är det ju lite tvärtom, med turbo kanske man inte hade behövt lägga tioppen så väldigt högt i varvregistret som man gjort på GT86, det avr först i slutet av provkörningen som jag varvade ur den till rödmarkeringen och kände att den verkligen drog bra där uppe, innan jag gjorde dte tyckte jag den kändes ganska trött över lag, utom på botten, men då insåg jag mer att den var stark på botten och toppen.

Men iaf, lustigt att du gillade motorkaraktären, jag ogillade den distinkt, allt annat på bilen gillade jag i princip, utom den otroligt märkliga effekt/vridkurvan, jag börjar nästan fundera på om det var fel på bilen jag provkörde..

Efter att jag hade kört GT86'an så testade jag att köra ungefär samma väg med celican (GT'n inte GT4'an) och pressa den lite, och iofs är jag väldigt van vid den motorn, men motorkaraktären är så överlägsen, jämn rak fin kurva med bra drag över hela registret, i princip var det väl bara på lågvarv som GT86'an var bättre motormässigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Har faktiskt beställt mig en GT86a som snart dyker upp hoppas jag :)

Tyckte att bilen var riktigt rolig att köra. Det må vara lite snålt motormässigt och med en 50hk till så hade den varit riktigt giftig. Men då hade förmodligen priset
stuckit iväg med. Detta är förmodligen en pris/prestanda kompromiss och den fungerar helt ypperligt som en vardags sportbil. Sen att den kommer med en fin utrustningslista tycker jag är ett plus, det fanns ingenting att välja till i utrustnings väg när jag skulle beställa en. Välj färg och växellåda, that's it :p

Det största misstaget var att provköra den. Man satt både bra och bekvämt i sätena. Interiören tyckte jag var riktigt läcker personligen.
Den låg riktigt bra på vägen i svängarna. Slog man av antispinn så märkte man att med lite press så kom röven farande med, hehe :)

Kom tillbaka till Toyota handlaren och sa "ser du smilet på mina läppar? En sån här måste jag ha!" :)
Funderade några dagar och tänkte, ah vafan får jag ner priset till närmare 290k inkl metallic lack så slår jag till.
Vips så stod man där med ett skrivet kontrakt.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

JesperD skrev:Har faktiskt beställt mig en GT86a som snart dyker upp hoppas jag :)

Tyckte att bilen var riktigt rolig att köra. Det må vara lite snålt motormässigt och med en 50hk till så hade den varit riktigt giftig. Men då hade förmodligen priset
stuckit iväg med. Detta är förmodligen en pris/prestanda kompromiss och den fungerar helt ypperligt som en vardags sportbil. Sen att den kommer med en fin utrustningslista tycker jag är ett plus, det fanns ingenting att välja till i utrustnings väg när jag skulle beställa en. Välj färg och växellåda, that's it :p

Det största misstaget var att provköra den. Man satt både bra och bekvämt i sätena. Interiören tyckte jag var riktigt läcker personligen.
Den låg riktigt bra på vägen i svängarna. Slog man av antispinn så märkte man att med lite press så kom röven farande med, hehe :)

Kom tillbaka till Toyota handlaren och sa "ser du smilet på mina läppar? En sån här måste jag ha!" :)
Funderade några dagar och tänkte, ah vafan får jag ner priset till närmare 290k inkl metallic lack så slår jag till.
Vips så stod man där med ett skrivet kontrakt.
Va skoj att läsa! :-D
Det är la inte omöjligt att det det kommer något trimkit till bilen hellet förr eller senare?
är boxermotorn en beprövad modell eller en helt ny, framtagen?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Det finns redan diverse turbokit i staterna har jag sett :p
Kommer förmodligen finnas massvis med eftermarknads prylar till dessa bilar med tiden.
Boxermotorn som sitter i GT86 är helt ny framtagen, detta är den första bilen med just denna motorn vad jag vet.
Den kommer säkerligen att sitta i andra modeller och med kanske lite förändringar någon gång sen i framtiden :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Till och med säljaren på toyota sa att det fanns eller skulle komma ett trimkit snart, men då jag frågade om det var nåt som skulle välsignas av toyota i sverige(/europa) så var svaret nej, och då är det ju inte så skoj att förstöra såväl garanti som att göra bilen olaglig, det är väl en sak på en gammal bil men när den är ny.. hmm..

Dessutom är det väl ganska svårt att göra sådana numera, förr hade ju både SAAB och volvo "godkända" trimkit man kunde köpa över disk, men jag vet inte om det över huvud taget är kompatibelt med helbilsgodkännande och annat fånigt, jag tror enda vägen är att göra som tex corolla kompresor, att biltillverkaren står för ombyggnationen och intypningen och sen säljer man en färdig bil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Grattis till bilköpet förresten JesperD :) jag tror du kommer att ha mycket glädje av bilen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar