Phreak: Celica ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Jag skulle vilja tipsa om att byta plats på batteri och luftfilter så luftfiltret sitter framför batteriet och tillverka ett rakt insugsrör till turbon.
Men ett stag som håller LMM är en bra idé så den inte slår runt en massa o går sönder. Se också till att skärma av filtret ordentligt från motorrummet så det inte suger varm motorrumsluft!

Batteriet kan man sätta i bagaget om man vill men det går åt lite prylar o jobb för att det ska vara säkert. Vettiga kablar, säkringar, fastsättning och låda till det.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Att fixa ett stag till LMM borde inte vara så svårt, det fixar jag! :)
Byta plats på batteriet och filtret skall inte heller vara någon större utmaning antar jag, och att placera batteriet i bagaget verkar vara en populär placering.. Men som Larco säger:
Larco skrev:men det går åt lite prylar o jobb för att det ska vara säkert. Vettiga kablar, säkringar, fastsättning och låda till det.
Tror jag kommer att kräva mera tid än vad jag har att undvara just nu, så därför hoppas jag på att det fungerar bra med att helt sonika bara byta plats på nuvarande luftburk och batteri?
Jag tolkar detta som att det går?:
Larco skrev:Jag skulle vilja tipsa om att byta plats på batteri och luftfilter så luftfiltret sitter framför batteriet
8-)
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Som vanligt en till fråga från mig :P

Original avgasupphängningsgummigrejer (typ?) verkar vara svårt att få tag på, någon som vet?
Skall kolla med biltema, man kanske har tur? :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Phreak skrev:Att fixa ett stag till LMM borde inte vara så svårt, det fixar jag! :)
Byta plats på batteriet och filtret skall inte heller vara någon större utmaning antar jag, och att placera batteriet i bagaget verkar vara en populär placering.. Men som Larco säger:
Larco skrev:men det går åt lite prylar o jobb för att det ska vara säkert. Vettiga kablar, säkringar, fastsättning och låda till det.
Tror jag kommer att kräva mera tid än vad jag har att undvara just nu, så därför hoppas jag på att det fungerar bra med att helt sonika bara byta plats på nuvarande luftburk och batteri?
Jag tolkar detta som att det går?:
Larco skrev:Jag skulle vilja tipsa om att byta plats på batteri och luftfilter så luftfiltret sitter framför batteriet
8-)
Jag tror jag har sett någon göra det men det beror ju lite på batteriets storlek kan jag tänka mig. Men bör gå om det inte sitter ett allt för stort batteri. Jag tror dock inte att du kan ha kvar originalluftburk. Sätt ett rakt 3" rör från turbon till LMM. Fixa motsvarande slanganslutningar för tomgångsmotorn, vevhusventilationen och vad det mer är som sitter där. Dem kan du limma dit med lite epoxy.
Sen får du fixa en adapter mellan LMM och det nya luftfiltret.

Om du sätter batteriet i bak. Se då till att säkra av det och använd rejäla kablar minst 33mm2 men gärna lite grövre med skydd vid vassa kanter. Jag har en DLS automatsäkring på mitt batteri, mycket smidigt om man vill slå av strömmen och man behöver inga reservsäkringar :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Började lite smått ikväll med projektet "öppet luftfilter", tanken slog mig dock om det spelar någon roll var på nya luftröret som jag gör anslutningar för vevhusventen motsv? Nära turbon eller nära LMM?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Phreak skrev:Började lite smått ikväll med projektet "öppet luftfilter", tanken slog mig dock om det spelar någon roll var på nya luftröret som jag gör anslutningar för vevhusventen motsv? Nära turbon eller nära LMM?
Bör inte spela nån roll. Det kan vara en bra idé att sätta en oljefälla på vevhusventslangen när du ändå är där o fixar så du slipper oljefilm i hela insugssystemet och framförallt i ICn, som även kan vara bra att tvätta ur med lite petroliumbaserad avfettning. Det för lite bättre kylning.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Var nere en stund i garaget i går och fick lite gjort, kom inte i mål dock innan det blev grillkväll hos en polare :)
Tog lite bilder men ni får ursäkta den dåliga kvalitén, dom är tagna med mobilen då batterierna till kameran var tomma.


En påse med delar, Yepp det är från Biltema, men jag bygger efter en stram budget.. Skall dock köpa ett bättre luftfilter, det jag köpte är bara för att få en blick av hur det kommer se ut.
Bild

Luftburk och rör i delar
Bild

Förstod på en gång varför Larco anser att batteriet bör förflyttas till bagaget, det blev ju alldeles Tomt! :shock:
Bild

Adapter för LMM
Bild

Passade ju helt perfekt! :)
Bild

Vet inte om detta är godkänt faktiskt, blev svårt att placera dumpventilen på ett vettigt sätt.. Hade tänkt borra hål för vevhusvent och tomgångsmotor precis under anslutningen för dumpventilen.
Bild

När jag monterat luftfiltret på LMM så insåg jag att "Detta kommer bli trångt"... Så jag hoppas att K&N, AEM eller annan tillverkare har lite mindre filter :P
Bild

Placera LMM ståendes är inte att rekommendera eller? Om jag placerar den liggandes så tar den emot fläktens skyddsvägg..
Bild
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Jonex »

Har precis samma problem på min, Lmm tar i fläktskyddet, dock är fläktskyddet väl stort så man kan klippa/ banka ned en bit precis där Lmm tar i och sen sätta fast Lmm så att den håller den positionen, med ex. ett stag.

Alla Lmm jag har sett sitter horisontellt så jag antar att det inte är bra att montera den vertikalt som du gjort.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Jo jag noterade det igår att det fanns rejält med plast att kapa bort innan själva fläkten..
Ska tillägga att jag inte har monterat fast LMM ännu.. den ligger vid sidan om fortfarande, var bara en bild för att visa :)

Det blir förmodligen att kapa lite i skyddsväggen..
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Allting är monterat nu och fungerar bra, det enda som behöver fixas är väl en kallufts-box och montera catch-tank för vevhusvent..
Tänkte fixa till färgen på ventilkåpan och intercoolern, vad för typ av lackfärg bör jag använda? Fungerar det med vanlig billackfärg på sprayburk?
Skriv svar